پوشش دهی توام باکتری بیفیدوباکتریوم بیفیدوم و بتاکاروتن با استفاده از کازئین و کاراگینان و بررسی ماندگاری در طول زمان و در شرایط شبیه سازی شده اسید معده

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
باکتری بیفیدوباکتریوم بیفیدوم بعنوان یک باکتری پروبیوتیک اثرات مفیدی بر سلامت انسان دارد. بتاکاروتن نیز به عنوان آنتی اکسیدان در غنی سازی بسیاری از فرآورده های غذایی بکار می رود. این ترکیبات بسیار حساس بوده و معمولا از ماندگاری کمی برخوردارند و ریزپوشانی تاثیر قابل ملاحظه ای بر افزایش ماندگاری آن ها دارد. در این بررسی اثر ریزپوشانی به روش خشک کردن انجمادی برروی زنده مانی باکتری بیفیدوباکتریوم بیفیدوم و پایداری بتاکاروتن، به صورت توام مورد بررسی قرار گرفت.
مواد و روش ها
ابتدا امولسیون بتاکاروتن با محلول کازئینات سدیم و کاراگینان تهیه گردید و با یک سوسپانسیون غلیظ از باکتری بیفیدوباکتریوم بیفیدوم مخلوط شد. سپس نمونه ها توسط دستگاه خشک کن انجمادی آبگیری شد. در ادامه میزان زنده مانی باکتری و ماندگاری بتاکاروتن در نمونه های پوشش دار شده در زمان صفر و در طی نگهداری در دمای 4 و 25 درجه سانتی گراد به مدت یک ماه و هم چنین در شرایط شبیه سازی شده اسید معده بررسی گردید و با نمونه ریزپوشانی نشده در شرایط مشابه مقایسه شد.
یافته ها
نتایج نشان داد ریزپوشانی اثر مثبتی بر روی زنده مانی باکتری بیفیدوباکتر و پایداری بتاکاروتن دارد. هم چنین حضور بتاکاروتن در نمونه های ریزپوشانی شده به صورت معنی داری (05/0˂P) باعث افزایش زنده مانی باکتری ریزپوشانی شده در طول زمان نگهداری شد. ریزپوشانی بر روی زنده مانی باکتری در شرایط شبیه سازی معده نیز تاثیر مثبت داشت.
نتیجه گیری
ریزپوشانی باکتری بیفیدوباکتریوم بیفیدوم به صورت توام با بتاکاروتن به روش خشک کردن انجمادی با پوشش کازئین و کاراگینان شرایط مساعدی را برای افزایش زنده مانی باکتری و پایداری بتاکاروتن در طول ذخیره سازی و شرایط شبیه سازی شده معده ایجاد کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
69 تا 80
لینک کوتاه:
magiran.com/p1892347 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!