تبیین ادراک حرکت در فیلم با بهره گیری از نظریه ادراک ابن سینا

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پرداختن به مسئله حرکت در فیلم یا تصویر متحرک و چگونگی ادراک آن، یکی از مهم ترین مسایل حوزه نظریه فیلم است. در میان نظریه های فیلم، جریانی با عنوان «نظریه شناختی» پدید آمد که به مسایلی از این دست می پردازد. دیدگاه غالب در نظریه فیلم این است که حرکت در فیلم، توهم ادراکی است. در این پژوهش با بهره گیری از روش تحلیل کیفی محتوا و گردآوری کتابخانه ای، در بستر فلسفه ابن سینا برای حرکت در فیلم صورت بندی ارایه می کنم. نتایج این پژوهش نشان می دهد که آن چه که برخی مانند کوری نیز بیان کرده اند نیز بیشتر صورت بندی برای رد توهم است تا صورت بندی ایجابی نیست. اما در بستر فلسفه سینوی، نشان دادم که می توان صورت بندی ایجابی برای تبیین حرکت در فیلم ارایه داد. همچنین این پژوهش نشان می دهد که فلسفه اسلامی ظرفیت ورود به مسایلی از این دست را دارد و می تواند زمینه فلسفی مناسبی برای بنای نظریه فیلم مبتنی بر فلسفه اسلامی باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
133 تا 157
لینک کوتاه:
magiran.com/p1892875 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!