نقش نانو ذرات سلنیوم در عملکرد تولید مثلی ماهیان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (ترویجی)
چکیده:
در این مطالعه اثرات نانوذرات سلنیوم بر کیفیت اسپرم و عملکرد تولید مثلی ماهیان بررسی شد. امروزه با توجه به رشد روزافزون جمعیت جهان، تامین غذای سالم و کافی یکی از مسائل و مشکلات بحرانی بسیاری از کشورهای جهان به ویژه کشورهای در حال توسعه می باشد. آبزیان می‎توانند نقشی حیاتی در تامین مواد مغذی مورد نیاز جامعه داشته باشند. کنترل تولید مثل ماهیان موضوعی کلیدی در آبزی پروری است. کیفیت گامت ماهیان یکی از عوامل محدود کننده موفقیت تولید مثلی می باشد. علاوه بر این، کیفیت گامت ماهیان می تواند بسیار متغیر باشد و تحت تاثیر تعداد زیادی از عوامل خارجی قرار گیرد. وجود مواد معدنی ناچیز در جیره ضروری می باشد، حتی تغییرات جزئی سطوح این مواد اثرات معنی داری بر سلامت و عملکرد تولید مثلی دارد. سلنیوم یک ماده معدنی ناچیز ضروری می باشد که به عنوان جزء سازنده آنزیم هایی مانند گلوتاتیون پراکسیدازها و همچنین سلنوپروتئین ها، نقش مهمی در فرایندهای بیولوژیک مختلف شامل دفاع آنتی اکسیدانی، باروری نرها و ماده ها، متابولیسم تیروئید، عملکرد ایمنی، عملکرد غدد درون ریز، و تکامل و عملکرد ماهیچه ایفا می کند، همچنین به عنوان مرکز کاتالیزوری در جایگاه فعال آنزیم آنتی اکسیدانی گلوتاتیون پراکسیداز عمل می نماید. ماهیان و به ویژه آزادماهیان ممکن است برای محافظت از سطوح بالای اسیدهای چرب چند غیر اشباع (PUFA) خود که مستعد پراکسیداسیون هستند، به طور نسبی نیاز بالایی به خواص آنتی‎اکسیدانی سلنیوم داشته باشند. بنابراین سلنیوم و سلنوپروتئین ها زنده مانی اسپرماتوزوآ را تضمین نموده و از آن در برابر گونه های اکسیژن فعال (ROS) محافظت می نمایند، و همچنین عملکرد تولید مثلی نیز ممکن است از طریق سلنیوم افزایش یابند.
زبان:
فارسی
صفحات:
27 تا 39
لینک کوتاه:
magiran.com/p1893619 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!