مطالعه ای نوین در سنتز و بهینه سازی نانوحامل های لیپونیوزوم پگیله حاوی کورکومین به منظور کاربرد در شیمی درمانی سرطان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
شیمی درمانی از موثرترین شیوه های مبارزه با تومورهای متاستاتیک است. هدفمند نبودن آن، با عوارض جانبی بسیاری همراه است. هدف از این مطالعه؛ بررسی فرمولاسیون های مختلفی از سامانه هیبریدی لیپونیوزوم به منظور دستیابی به فرمولاسیونی بهینه و هدفمند، جهت ارائه عملکرد مناسب در شیمی درمانی سرطان؛ به عنوان یک داروی مکمل بوده است.
روش بررسی
پژوهش حاضر از نوعی مطالعه تجربی میباشد. پنج سامانه لیپونیوزومی با فرمولاسیون های مختلف حاوی DPPC، کلسترول و اسپن60 به روش فیلم نازک سنتز شدند. 3 فرمول بر اساس بازده درون گیری کورکومین انتخاب گردیده و پروفایل رهایش آنها جهت گزینش فرمول نهایی بررسی شد. سپس؛ فرمولاسیون نهایی با DSPE-mPEG (2000) بهینه گردیده و ضمن بررسی پروفایل رهایش آنها در محیط های شبیه سازی شده سلول سالم و سرطانی؛ شاخصه های فیزیوشیمیایی فرمول نهایی با استفاده از دستگاه های ZetaSizer، FTIR و SEM تعیین گردید.
نتایج
فرمولاسیون نهایی لیپونیوزوم پگیله کورکومین دارای اندازه nm5/147، درون گیری 85/1 ± 12/%98 ، پتانسیل زتا mV90/8- و PDI 176/0 بوده است. حداکثر رهایش دارو برای این نانوسامانه در محیط شبیه به سلول سالم 02/19% و سلول سرطانی 88/24% بوده است. بررسی های FTIR و SEM، نشان می دهد دارو و نانوحامل برهم کنش شیمیایی منجر به تغییر گروه های عاملی نداشته و ذرات آن مورفولوژی کروی دارند.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه ضمن تایید نیمه هدفمندی سامانه، نشان می دهد حامل بدون ایجاد تغییر در ماهیت شیمیایی دارو، داروی دربرگرفته شده را با نرخ پیوسته و کنترل شده آزاد ساخته است. به نظر می رسد؛ سایز نانو و شارژ ناچیز آنیونی سامانه، حاکی از برداشت سلولی بالای سامانه باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
528 تا 541
لینک کوتاه:
magiran.com/p1894270 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!