تنوع و ساختار ژنتیکی جمعیت های قارچ Venturia inaequalis روی رقم های مختلف سیب در شمال ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
بیماری لکه سیاه سیب مهم ترین بیماری اقتصادی این محصول است که سالیانه باعث همه گیری (اپیدمی) هایی در نقاط مختلف جهان می شود. این بیماری سالیانه باعث خسارت های کمی و کیفی در مناطق مختلف کاشت سیب در کشور می شود. در این مطالعه، تنوع و ساختار ژنتیکی جمعیت های قارچ Venturia inaequalis روی رقم های مختلف سیب با استفاده از 18 نشانگر ریز ماهواره بررسی شد. تعداد 51 جدایه حاصل از نمونه های برگ و میوه آلوده از روی رقم های سیب وحشی، بومی و تجاری در استان های شمالی کشور (مازندران، گلستان و گیلان) انتخاب و مطالعه شدند. تعداد 28 آغازگر ریزماهواره جهت بررسی تنوع ژنتیکی استفاده شدند که از بین آن ها 18 آغازگر بین جدایه های مختلف چندشکل بودند. تجزیه وتحلیل واریانس مولکولی AMOVA نشان داد، 97درصد تنوع ژنتیکی درون جمعیت ها و فقط 3درصد تنوع در بین جمعیت ها پراکنده است. مقادیر به دست آمده برای شاخص های تنوع ژنی شامل تنوع ژنی نئی و شاخص شانون و همچنین تعداد آلل های موجود در هر جمعیت، نشان داد که تنوع درون جمعیت در جمعیت حاصل از رقم های بومی نسبت به رقم های وحشی و تجاری بیشتر است. جمعیت حاصل از رقم های تجاری نیز نسبت به رقم های وحشی تنوع بیشتری را نشان داده اند. تنوع ژنتیکی زیاد این قارچ درون جمعیت ها به دلیل تولیدمثل سالیانه قارچ، جریان ژنی بین جمعیت ها و به احتمال قدمت طولانی مدت قارچ در این منطقه است.
زبان:
فارسی
صفحات:
23 تا 31
لینک کوتاه:
magiran.com/p1894939 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!