تجدید انگ، تجربه زیسته بارداری در زنان اچ آی وی مثبت: یک مطالعه پدیده شناسی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
بارداری یک دوره بحرانی برای هر زن است، اما این دوره برای زنان مبتلا به ویروس نقص ایمنی (اچ آی وی) بسیار حساس و چالش برانگیز می باشد. زنان مبتلا در طی بارداری با احساس انگ، تبعیض و انزوای اجتماعی روبه رو هستند. با این وجود، اطلاعات اندکی در این زمینه وجود دارد. از این رو، مطالعه حاضر به منظور تبیین تجربیات زنان باردار مبتلا به ویروس نقص ایمنی در ایران انجام شد.
روش
پژوهش حاضر یک مطالعه کیفی با رویکرد پدیده شناسی هرمنیوتیک بود. 12 زن مبتلا به ویروس نقص ایمنی که به مرکز مشاوره بیماری های رفتاری بیمارستان امام خمینی دانشگاه علوم پزشکی تهران سال 1393 مراجعه کرده بودند، برای شرکت در مطالعه با نمونه گیری مبتنی بر هدف انتخاب شدند. از مصاحبه های عمیق نیمه ساختار یافته جهت جمع آوری داده ها استفاده شد. داده ها پس از انجام 16 مصاحبه با طول مدت بین 40 تا 90 دقیقه با مشارکت کنندگان به غنا و تعمیق لازم رسید و سپس، با روش Diekelmann مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
مشارکت کنندگان این مطالعه در دامنه سنی 22 تا 39 سال بودند. پس از تحلیل داده ها، درون مایه اصلی با 2 درون مایه فرعی ظاهر شد. درون مایه اصلی بارداری در زنان مبتلا به ویروس نقص ایمنی شامل «تجدید انگ» بود که از درون مایه های فرعی سرزنش و طرد شدگی تشکیل شده بود.
نتیجه‎گیری: تجربه بارداری در زنان مبتلا به ویروس نقص ایمنی با تجدید انگ همراه می باشد. بارداری زمینه را برای سرزنش و طرد شدن فراهم می نماید. بنابراین، یافته های حاصل از پژوهش، لزوم طراحی و مداخله های همه جانبه و متناسب برای کاهش انگ در زنان باردار مبتلا به ویروس نقص ایمنی را تاکید می کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
119 تا 129
لینک کوتاه:
magiran.com/p1895037 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!