بررسی توزیع فراوانی و عوامل خطر Bronchiectasis در بیماران مراجعه کننده به مرکز درمانی الزهرا (س) وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال های 96-1395

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

با توجه به تاثیر قابل توجه Bronchiectasis بر کیفیت زندگی و عدم مطالعه ی کافی در زمینه ی اتیولوژی این بیماری، مطالعه ی حاضر با هدف تعیین توزیع فراوانی و عوامل خطر Bronchiectasis در بیماران مراجعه کننده به مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال های 96-1395 انجام شد.

روش ها

در یک مطالعه ی مقطعی توصیفی- تحلیلی، 63 بیمار مبتلا به Bronchiectasis که طی سال های 96-1395 در مرکز آموزشی- درمانی الزهرای (س) اصفهان بستری شده یا به صورت سرپایی به این مرکز مراجعه کرده بودند، وارد مطالعه شدند و ویژگی های دموگرافیک و بالینی، علایم بالینی، شکایت بیماران و عوامل خطر احتمالی در آنان بررسی گردید.

یافته ها

34 نفر (54 درصد) از بیماران مورد مطالعه مرد و 29 نفر (46 درصد) زن بودند. میانگین سن بیماران 3/15 ± 08/36 سال (دامنه ی 87-12 سال) بود. شایع ترین شکایت اولیه ی بیماران، سرفه همراه با خلط با فراوانی 19 نفر (2/30 درصد) بود. سابقه ی عفونت شدید تنفسی، شایع ترین عامل احتمالی موثر در بروز Bronchiectasis در بیماران تحت مطالعه بود.

نتیجه گیری

یافته های مطالعه ی حاضر نشان داد که Bronchiectasis در گروه سنی فعال 39-20 سال شایع تر است و شیوع برخی عوامل خطر احتمالی نظیر سابقه ی عفونت شدید تنفسی در مبتلایان به این بیماری بالاتر می باشد. از این رو، با توجه به این که ابتلا به این بیماری در درصد قابل توجهی از بیماران با منشا ناشناخته گزارش شده است، لازم است مطالعات بیشتری در خصوص تعیین عوامل خطر موثر در بیماری به عمل آید.

زبان:
فارسی
صفحات:
997 تا 1002
لینک کوتاه:
magiran.com/p1895299 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!