تاثیر عدم قطعیت و حساسیت متغیرهای ژئومکانیکی بر تحلیل پایداری چاه افقی جهت بهینه سازی فشار گل حفاری

پیام:
چکیده:

ناپایداری در هر مرحله از عمر چاه می‏تواند باعث تاخیر در حفاری، تکمیل و بهره‏برداری شود به‏ خصوص در حفاری‏ افقی که دسترسی و کنترل به ‏نسبت کمتر است. ناپایداری، هزینه‏ های بسیاری را ایجاد می‏کند، هزینه ‏هایی‏ که ‏می‏توان با بکارگیری مدل‏ های جامع ژیومکانیکی و بررسی پارامترهای موثر در ناپایداری چاه کاهش داد و پایداری چاه و قطعیت نتایج تحلیل پایداری را به بیشینه رساند. مسیر حفر چاه، جهت و بزرگی تنشهای برجا، خصوصیات مکانیک سنگی، مدول‏ یانگ، نسبت پواسون، چسبندگی و زاویه اصطکاک از جمله پارامترهایی می‏باشند که بررسی عدم‏ قطعیت و تحلیل حساسیت آنها به ‏دلیل ثابت نبودن و ذات غیرهمگن محیط سنگی می‏تواند به درک صحیح وضعیت پایداری بی‏انجامد. تاثیر رژیم های‏ گسلش بر پایداری چاه ‏های نفت و گاز، حایز اهمیت ویژه بوده و علاوه ‏‏بر چاه‏ های قایم که در رژیم‏ های گسلش مختلف دارای رفتارهای متفاوت ژیومکانیکی هستند، چاه ‏های افقی وضعیت بحرانی‏تری نسبت به تغییر در رژیم ‏های گسلش مختلف دارند. در این مطالعه، چاه افقی در محدوده عمقی مشخص، با در نظر گرفتن رژیم گسلش نرمال، حالت پوروالاستوپلاستیک با تنش های افقی آنیزوتروپ، مورد تحلیل قرار گرفت. آنالیز به ‏صورت استاتیکی در محدوده زمانی صفر تا 2 ثانیه(گام ژیواستاتیک و حفاری) بررسی شده و تحلیل پایداری با استفاده از مدلسازی عددی سه‏بعدی در یکی از چاه‏های میدان پارس ‏‏جنوبی و با در نظر گرفتن عدم ‏قطعیت پارامترهای مختلف ژیومکانیکی و خواص متفاوت انجام گرفته شد. تغییر داده ها در محدوده‏ محتمل نشان‏ می‏دهد که نتایج تحلیل تا چه میزان به تغییرات هر یک از پارامترها حساس است. در این مطالعه سعی ‏شده با‏ تلفیق و کمی‏سازی داده‏ های ‏ژیومکانیکی، پتروفیزیکی و زمین ‏شناسی‏‏ به‏‏ طور گسترده ‏تری روی پارامترهای موثر مطالعه شود. در انتها به کمک نرم‏افزار عددی المان محدود آباکوس به نحوه تاثیر تغییرات پرداخته شد و مشاهده گردید برخلاف نسبت پواسون افزایش مدول یانگ، چسبندگی و زاویه اصطکاک باعث بزرگتر شدن بازه پنجره گل ایمنی می‏شود، ضمن اینکه تغییرات مدول یانگ بیشترین تاثیر را در فشار سیال ایمن دارد. از نتایج تغییرات، برای تعیین آسان و قابل اطمینان پنجره بحرانی گل می‏توان استفاده کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
63 تا 69
لینک کوتاه:
magiran.com/p1896549 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!