مطالعه مقایسه ای میسل های کرم مانند پاسخگو به CO2 تهیه شده با درشت مولکول ها و کوچک مولکول ها

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
به تازگی مطالعه میسل های کرم مانند (WLMs) پاسخگو به گاز کربن دی اکسید (CO2) به عنوان محرک فراوان، بی اثر و سبز توجه زیادی را به خود جلب کرده است. این مواد کاربردهای متعددی در زمینه های مختلف از جمله انتقال گرما، کنترل رئولوژی، محصولات حفاظت شخصی و ازدیاد برداشت نفت (EOR) دارند. سامانه ایده ال میسل کرم مانند پاسخگو به CO2 انتقالی برگشت پذیر بین حالت سل به ژل را نسبت به تغییرات محیط نشان می دهد. مهم ترین ویژگی سامانه های مزبور این است که هنگام چرخه های مکرر این انتقالات، CO2 تجمع پیدا نمی کند. در این مقاله، دو نوع متفاوت از مواد بر پایه 3- (دی متیل آمینو) -1-پروپیل آمین (DMAPA) و سدیم دودسیل سولفات (SDS) ، و (DMAPA-SDS) به عنوان سامانه کوچک مولکول و کوپلیمر قطعه ای پلی (2-(دی متیل آمینو) اتیل متاکریلات و پلی متیل متاکریلات و SDS وSDS- (PDMAEMA-b-PMMA) به عنوان سامانه پلیمری به منظور امکان تشکیل میسل های کرم مانند پاسخگو به CO2 بررسی شدند. گروه های آمین در ساختار DMAPA و PDMAEMA-b-PMMA این قابلیت را دارند که با حباب زنی CO2 پروتون دار شده و به نمک های آمونیوم چهارتایی تبدیل شوند و با SDS از راه جاذبه الکتروستاتیک غیرکووالانسی برای تشکیل احتمالی میسل های کرم مانند برهم کنش داشته باشند. گرانروی و ویژ گی های ساختاری محلول های آبی این سامانه ها پیش و پس از قرارگرفتن در معرض CO2 با رئومتری و 1H NMR ارزیابی شد. نتایج به دست آمده از رئومتری رفتار رقیق شدن برشی و ژل مانند را به ترتیب در سرعت های برش و بسامدهای زیاد نشان داد. همچنین نتایج نشان داد، در سامانه کوچک مولکول DMAPA-SDS، میسل کرم مانند پاسخگو به CO2 به شکل ایده آل با مشاهده انتقالات برگشت پذیر سل-ژل تشکیل می شود در حالی که در سامانه پلیمری (PDMAEMA-b-PMMA) -SDS کلوخه شدگی برگشت ناپذیر مشاهده شد. نبود انتقالات برگشت پذیر سل-ژل و کلوخه شدگی زیاد به گره خوردگی زنجیرهای بلند پلیمری نسبت داده شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
265 تا 274
لینک کوتاه:
magiran.com/p1898297 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!