ناکارآمدی محدوده ها و محلات هدف بازآفرینی شهری

نویسنده:
پیام:
چکیده:
به دنبال اثبات عدم سودمندی سه شاخص «ناپایداری» ، «ریزدانگی» و «نفوذ ناپذیری» در تشخیص فرسودگی و اساسا نامناسب بودن این دیدگاه برای دستیابی به توسعه پایدار، در جلسه مورخ 1393/9/17 شواری عالی شهرسازی و معماری ایران در خصوص ارزیابی مجدد شاخص های سه گانه، تغییر رویکرد از «فرسودگی» به «ناکارآمدی» و از «بهسازی و نوسازی» به «بازآفرینی شهری» تصویب و مقرر شد گزارش ارائه شده به شورا از سوی شرکت عمران و بهسازی شهری ایران برای کلیه دانشگاه های مرتبط و مجامع حرفه ای و تخصصی و صاحب نظران و مدیران شهری ارسال گردد و مهندسین مشاور شاران، با در نظر گرفتن دیدگاه های دریافت شده و فرایندهای مبتنی بر رویکرد جدید، به بازنگری در شیوه نامه بپردازد. همچنین به منظور ارزیابی موثرتر شیوه نامه بازنگری شده، مراتب در سه شهر پرچم دار به آزمون گذارده شود.
در شیوه نامه بازنگری شده، با اتکا بر دیدگاه ها و روش های علمی و آزموده شده در مقیاس جهانی و تدوین دستورالعمل های مشخص و کاربرپسند و دربرگیرنده تمامی وجوه ناکارآمدی، در فرایندی نظام مند با تعریف «ابعاد» ، «مولفه های موضوعی» ، «نماگرها» و «شاخص ها» ی ناکارآمدی، چگونگی تعیین محدوده ها و محلات هدف طرح های بازآفرینی شهری به ازای هر شاخص ارائه شده است. این شیوه نامه، با بومی سازی منابع و دستاوردهای جهانی در پاسخ گویی به مصادیق ناکارآمدی، به دنبال ایجاد فضای تعقل و پرهیز از برخوردهای کلیشه ای و از پیش مفروض با مسئله ناکارآمدی شهرهاست. در نگاه شیوه نامه به امر توسعه، سوق دادن منابع (انسانی، مالی و مادی) به سمت منافع عامه و عرصه عمومی مقدم بر تمرکز بر منابع فردی و عرصه خصوصی است.
از مهم ترین نکاتی که این شیوه نامه را از اسناد متناظر پیشین متمایز میکند می توان به این موارد اشاره کرد: همسازی با مباحث و دغدغه های عصر حاضر، به کارگیری رویکردها و روش های روزآمد، بهره گیری از تکنولوژی روز، برخورداری از قابلیت انطباق و پیوستن به نظام جهانی توسعه شهری پایدار، جامع نگری در عین اختصاصی بودن، تدارک بانک اطلاعات شهری و فراهم کردن قابلیت «پایش قیاس و افزایش رقابت پذیری» در میان شهرها، پیشگیری از اتلاف منابع انسانی، مالی و مادی با افزایش کارآمدی، شناسایی و معرفی نیازها و خلاهای اطلاعاتی در مطالعات شهری، و بالاخره امکان دریافت اطلاعات و نقشه های متنوع بر حسب نیاز نظام مدیرت شهری.
زبان:
فارسی
صفحات:
67 تا 77
لینک کوتاه:
magiran.com/p1899246 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!