تعیین میانگین صید بر واحد سطح (CPUA) و زی توده (Biomass) ماهی مرکب ببری (1831 ,Sepia pharaonis Ehrenberg) و یال اسبی سر بزرگ (Trichiurus lepturus Linnaeus,1758) در صید ترال کف (آب های استان سیستان و بلوچستان)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
ماهی مرکب ببری و یال اسبی سربزرگ دو گونه صید هدف در ترال کشتی های صید صنعتی بوده که به دلیل ارزش صادراتی و ارزآوری دارای اهمیت بالایی ازنظر اقتصادی می باشند. در این مطالعه میزان زی توده و میانگین CPUA ماهی مرکب ببری و یال اسبی سربزگ در ترال کف دریای عمان (سواحل استان سیستان و بلوچستان) براساس آمار و اطلاعات جمع آوری شده گشت تحقیقاتی در ماه های شهریور و مهر سال 1395 با استفاده از کشتی فردوس 1 مورد بررسی قرار گرفت. کل منطقه مورد بررسی به 5 اشکوب با حروف M تا Q و 4 زیر منطقه با لایه عمقی 20-10، 30-20، 50-30 و 100-50 متر تقسیم شد و در مجموع 92 ایستگاه به صورت تصادفی انتخاب و ترال کشی گردید. مقدار زی توده و میانگین CPUA به روش مساحت جاروب شده محاسبه شد. بررسی حاضرنشان داد که بیش ترین و کم ترین مقدار میانگین CPUA ماهی مرکب ببری به ترتیب در مناطق M و Q با 894/0 و 64/1 کیلوگرم بر مایل مربع و بیش ترین و کم ترین مقدار میانگین CPUA یال اسبی سربزرگ به ترتیب در مناطق N و Q با 2485/3 و 49/9 کیلوگرم بر مایل مربع بود. بیش ترین و کم ترین مقدار زی توده ماهی مرکب ببری به ترتیب در مناطق P و Q با 240/3 و 64/6 تن و بیش ترین و کم ترین مقدار زی توده یال اسبی سربزرگ به ترتیب در مناطق N و M با 899/3 و 21/7 تن برآورد گردید. هم چنین بیش ترین و کم ترین مقدار میانگین CPUA و زی توده ماهی مرکب ببری و یال اسبی سربزرگ به ترتیب در لایه عمقی 100-50 متر و 20-10 متر به دست آمد. نتایج این مطالعه می تواند در مدیریت بهره برداری از ذخایر این گونه ها در دریای عمان مورد استفاده قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
211 تا 216
لینک کوتاه:
magiran.com/p1899851 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!