تاثیر استقرار استاندارد بخش بیماران بین الملل بر کیفیت خدمات درمانی بیمارستان افشار یزد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه
گردشگری پزشکی یکی از زیر شاخه های مهم صنعت گردشگری است و به دلیل درآمد بالا در مقابل هزینه های پایین آن، بسیاری از کشورها به دنبال به حداکثر رساندن منابع رقابتی خود به منظور توسعه آن می باشند. از آنجا که ارتقاء سطح کیفیت خدمات ، عامل کلیدی در جلب رضایت گردشگران پزشکی بشمار می رود، انطباق بیمارستانها با استانداردها میتواند ارایه ی خدمات باکیفیت را تضمین نماید این پژوهش با هدف بررسی تاثیر استقرار استاندارد IPD [1] بر کیفیت خدمات درمانی ارائه شده در بیمارستان افشار یزد انجام گرفت.
روش کار
مطالعه به روش تحلیلی- توصیفی و به صورت مقطعی انجام شد. نتایج تحقیق با یافته های وضعیت قبل از اجرای استاندارد بیماران بین الملل مقایسه گردید. در این راستا سال 94 به عنوان قبل از استقرار این استاندارد و سال 96 بعنوان بعد از اجرای استاندارد بیماران بین الملل در نظر گرفته شد. محیط پژوهش تمامی بخش های درمانی - تشخیصی بیمارستان افشار یزد بود که بصورت سرشماری وارد مطالعه شدند. گردآوری داده های مربوط به کیفیت با استفاده از چک لیست نسل دوم اعتبار بخشی به صورت میدانی و به روش مصاحبه با کارکنان و بررسی مستندات موجود جمع آوری گردید. داده ها با استفاده ازنسخه 21 نرم افزار SPSS و آزمون آماری تی زوجی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
استقرار استاندارد IPD بر کیفیت خدمات درمانی در اکثریت بخش ها به جز بخش های رادیولوژی، مدیریت داروئی، آزمایشگاه، بهداشت محیط و فیزیوتراپی تاثیر داشت که بیشترین تاثیر مربوط به بخش های آنژیوگرافی (001/0= P) ، اتاق عمل قلب (01/0=P) و کنترل عفونت (002/0=P) بود.
نتیجه گیری
از مجموعه حیطه هایی که برای سنجش کیفیت خدمات سلامت استفاده شد (شرایط احراز نیروی انسانی، ارزیابی و مراقبت مستمر از بیمار، خط مشی ها و روش ها، ایمنی بیمار و امکانات و تجهیزات) ، حیطه بکارگیری نیروی انسانی متخصص و با تجربه و همچنین بکارگیری امکانات و تجهیزات در ارتقاءکیفیت بخش های مختلف بیمارستان، بیشترین تاثیر را داشت.
زبان:
فارسی
صفحات:
318 تا 324
لینک کوتاه:
magiran.com/p1900188 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!