مقایسه صحت برآورد ارزش های اصلاحی ژنومی صفات ایمنی با روش های مختلف بیزی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف از این مطالعه ارزیابی صحت مکان یابی QTL و پیش بینی های ژنومی سه صفت ایمنی شامل تعداد سلول های B، CD4 و CD8 بر اساس دو روش آمای بیزی شامل بیز Cπ و لاسو و GBLUP بر روی 1094 موش هتروژنوس بود. داده های ژنوتیپی متشکل از 1094 حیوان با 12226 جایگاه های چندشکلی تک نوکلئوتیدی (SNPs) بر روی 19 کروموزوم اتوزومی بعد از کنترل کیفیت داده های SNPs برای نرخ خوانش به ازای هر فرد و SNP و حداقل فراوانی آللی بودند. از هفت مدل آماری با در نظر گرفتن اثرات افزایشی و غالبیت نشانگرها و هم چنین آثار پلی ژنیک حیوان برای برآورد اثر SNPs و پیش بینی مولفه های واریانس استفاده شد. اثر SNPها با روش بنفرونی تصحیح شد و صحت برآورد ارزش های اصلاحی ژنومی با روش cross-validation ارزیابی شدند. مکان یابی نهایی جایگاه های کنترل کننده صفات کمی با هفت مدل و سه روش آماری برای سه صفت تعداد سلول های B، CD4 و CD8 به ترتیب 10، 6 و 7 QTL را بر روی کروموزوم های 1، 3، 5، 7، 8، 9، 12، 14، 16، 17 و 18 نشان داد. نتایج این مطالعه نشان داد که افزودن آثار افزایشی و غالبیت نشانگرها به همراه اثر پلی ژنیک حیوان منجر به افزایش صحت پیش بینی می شود. هم چنین، روش آماری نیز یکی از عامل های موثر در صحت پیش بینی های ژنومیک هستند. بالاترین پیش بینی ژنومیک برای تمام صفات مربوط به مدل 7 و روش بیز لاسو بود. تفاوت بین روش های آماری مربوط به پس زمینه ژنتیکی و همچنین فرضیاتی است که برای میزان تنوع آثار نشانگرها در نظر گرفته می-شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
235 تا 246
لینک کوتاه:
magiran.com/p1900604 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!