تبیین رابطه ولی فقیه با رئیس جمهور از منظر فقه سیاسی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
نظام جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر نظریه ولایت فقیه می باشد و از نگاه فقهی و شرعی باید فقیه جامع شرایط در راس آن قرار بگیرد و از طرف دیگر در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران رئیس جمهور مسئول اجرائی امور معرفی گردیده است، لذا در صورت تزاحم و مزاحمت بین آنها باید دید راه حل صحیح و منطقی از منظر فقه سیاسی کدام خواهد بود؟ در این مقاله با واکاوی مبانی و مستندات فقهی، اصول مرتبط به مقام رهبری و ریاست جمهوری در قانون اساسی، به بررسی و تبیین رابطه دو رکن اصلی حاکمیت، در نظام اسلامی خواهیم پرداخت. یکی از ثمرات بحث این است که اگر به لحاظ مبنای متصدی جمیع امور حکومتی باشد و حق ورود در «ولی فقیه» ، فقهی موضوعات و مسائل اجرائی را داشته باشد، نقش رئیس جمهور یا یک نقش تشریفاتی و یا در حد کارگزار اجرائی خواهد بود و رای دادن مردم نیز یا به جهت مصالح جامعه اسلامی و یا از باب لطف و تفضل از سوی حاکم إعمال پاسخگوی مسائل و وقایع «ولی فقیه» ، خواهد شد. بنابراین، در این فرض موجود خواهد بود. اما اگر رئیس جمهور متصدی جمیع امور اجرائی و دارای شان نظارت و کنترل بر امور اجرائی کشور باشد، این رئیس جمهور است که با توجه به قدرت کلان اجرائی، پاسخگوی اتفاقات و اعمال کارگزاران اجرائی خواهد بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
7 تا 38
لینک کوتاه:
magiran.com/p1901635 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!