بررسی اثر 12 هفته تمرین تناوبی بر بیان ژن FOXO1 بافت چربی زیرپوستی و مقاومت انسولین در رت های دیابتی نوع 2

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
تحقیقات به نقش احتمالی FOXO1 در پاتوژنز دیابت نوع 2 بواسطه این ادعا که کنترل گلیسیمیک و متابولیسم چربی را متاثر می کند اشاره نموده اند. لذا هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر 12 هفته تمرینات تناوبی شدید بر بیان FOXO1 در بافت چربی زیرپوستی، انسولین سرم، مقاومت انسولین و گلوکز خون در رت های دیابتی نوع 2 می باشد.
مواد و روش ها
در پژوهش بنیادی- تجربی حاضر، 14 سر رت نر ویستار 10 هفته ای با وزن 20±220 گرم به شیوه تصادفی انتخاب شدند. رت های دیابتی شده به 2 گروه تناوبی و کنترل تقسیم شدند. تمرینات 12 هفته به صورت 5 جلسه 30 دقیقه ای در هفته در قالب دویدن روی تریدمیل با تکرارهای یک دقیقه ای و استراحت فعال 2 دقیقه ای انجام شد. گروه دیابتی تمرین نکرده در هیچ برنامه تمرینی شرکت داده نشدند. 48 ساعت پس از آخرین جلسه تمرینی، رت ها بیهوش و کشتار شدند. از آزمون t-test برای تحلیل آماری استفاده شد.
یافته ها
12 هفته تمرین تناوبی باعث کاهش معنی دار بیان نسبی FOXO1 در مقایسه با گروه کنترل شد (0/033=P). هر چند از نظر مقاومت به انسولین در بین دو گروه تفاوت معنی داری وجود نداشت (0/921=P) ، اما مقدار گلوکز و انسولین کاهش معنی داری در اثر 12 هفته تمرین تناوبی داشتند (0/001=P).
نتیجه گیری
12 هفته تمرین تناوبی شدید علیرغم عدم تغییر در مقاومت انسولین در رت های دیابتی نوع 2، به کاهش سطوح گلوکز خون، منجر می شود. این بهبود را می توان به نوعی به مسیرهای سیگنالینگ وابسته به تغییر در بیان FOXO1 مستقل از مقاومت انسولین نسبت داد
زبان:
فارسی
صفحات:
12 تا 20
لینک کوتاه:
magiran.com/p1901937 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!