ارزیابی و واسنجی برآورد شدت بارش رادار گیلان با استفاده از داده های ایستگاه های زمینی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف از این پژوهش، تعیین ضرایب رابطه مارشال-پالمر برای بازتابش رادار هواشناسی گیلان با استفاده از شدت بارش دیدبانی شده است. به همین منظور، ابتدا وایازش توانی داده های بارش رادار هواشناسی (با استفاده از ضرایب پیش فرض در رابطه مارشال-پالمر) بر حسب داده های باران سنج ایستگاه خودکار فرودگاه رشت استان گیلان در یک بازه سه ساله (2012-2015) انجام و ضرایب جدید شناسایی شدند. سپس، با اعمال ضرایب جدید، شدت بارش رادار دوباره محاسبه و مقادیر به دست آمده شدت بارش در هر دو حالت (با ضرایب پیش فرض و جدید) ، با استفاده از آماره ریشه مجذور مربعات، با داده های دیدبانی باران سنج ایستگاه هواشناسی رشت مقایسه شدند. این مقایسه یک مرتبه بر اساس فصل های مختلف و مرتبه دیگر بر اساس شدت بارش ها انجام شد. نتایج بررسی های فصلی نشان از بهبود نسبی برآورد شدت بارش رادار پس از تصحیح ضرایب دارد به گونه ای که برآورد شدت بارش در ماه های مارس تا می (بهار) ، 38 درصد و ماه های دسامبر تا فوریه (زمستان) 22 درصد اصلاح شد. طی ماه های ژوئیه تا نوامبر (تابستان و پاییز) تغییر قابل توجهی در برآورد شدت بارش دیده نشد. نتایج به دست آمده برای شدت بارش (بدون در نظر گرفتن فصل ها) نشان داد که پس از اعمال ضرایب جدید، بارش های متوسط و شدید به ترتیب 25 و 47 درصد بهبود داشته اند. این در حالی است که برای بارش با شدت ملایم، تغییری در نتایج بر اساس روش به کاررفته مشاهده نشد. به نظر می رسد تصحیح ضرایب برای بارش های شدید تر کاربرد بیشتری دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
679 تا 695
لینک کوتاه:
magiran.com/p1902843 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!