اثر بخشی درمان ماتریکس درکاهش شدت اعتیاد و پیشگیری از عود در مصرف کنندگان مت آمفتامین در شهر زنجان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
سوءمصرف مت آمفتامین ها یکی ازجدیدترین معضلات بشری در سال های اخیر و یکی از پیچیده ترین پدیده های انسانی می باشد. هدف از این مطالعه بررسی اثربخشی مدل درمانی ماتریکس در سوء مصرف کنندگان مت آمفتامین بود.
روش بررسی
این پژوهش از نوع کارآزمایی بالینی بود که با پیش آزمون و پس آزمون انجام شد. جامعه آماری همه ی افراد مبتلا به سوء مصرف مواد محرک در شهر زنجان بودند. 40 نفر از افرادی که به کلینیک های روان پزشکی و روان شناسی بالینی و مراکز ترک اعتیاد مراجعه کرده بودند به صورت نمونه گیری در دسترس گرد آوری شدند و به دو گروه درمان دارویی و ترکیبی (درمان دارویی و مدل درمانی ماتریکس) تقسیم شدند. در مرحله پیش آزمون و پس آزمون پرسشنامه شاخص شدت اعتیاد و آزمایش ادرار اجرا شد. داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس و آزمون کای دو تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
در متغیرهای وضعیت شغلی، مصرف موادمخدر، الکل، وضعیت حقوقی، خانوادگی و روانی مداخله موثر بود (001/0P=). در شاخص وضعیت پزشکی شدت اعتیاد، بین دوگروه تفاوت معناداری مشاهده نشد (111/0P=). آزمون کای دو نشان داد که در گروه مداخله تعداد دفعات مثبت بودن آزمایش ادرار در پس آزمون کاهش یافت (005/0P=).
نتیجه گیری
نتایج به دست آمده نشان داد که درمان ماتریکس می تواند شاخص های شدت اعتیاد را کاهش داده و آزمایش ادرار مثبت در بیماران مبتلا به سوءمصرف کنندگان مت آمفتامین را کاهش ده
زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 31
لینک کوتاه:
magiran.com/p1902878 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!