تعیین الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی در جدایه های استافیلوکوکوس ساپروفیتیکوس و استافیلوکوکوس اپیدرمیدیس مقاوم به متی سیلین و ردیابی ژن های مقاومت به کلیندامایسین و اریترومایسین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
یکی از داروهای منتخب برای درمان برخی از عفونت های استافیلوکوکوسی، کلیندامایسین است. روش های مولکولی می تواند تکمیل کننده روش های فنوتیپی برای تشخیص مقاومت القایی به کلیندامایسین باشد. هدف از این مطالعه شناسایی ژن های عامل مقاومت به کلیندامایسین و اریترومایسین و تعیین الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی آنها است. مواد و روش کار: 100 ایزوله استافیلوکوکوس کواگولاز منفی از 466 نمونه بالینی مختلف با استفاده از آزمون های تشخیصی بیوشیمیایی جداسازی شدند. با استفاده از روش دیسک دیفیوژن الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی نسبت به لینکوزامیدها و تتراسایکلین ها به دست آمد. سپس، ژن های ermA، ermB و ermC و msrA با استفاده از روش PCR شناسایی و بررسی شدند.
یافته ها
از 100 جدایه استافیلوکوکوس کواگولاز منفی جداشده از نمونه های بالینی مختلف، 5 جدایه استافیلوکوکوس ساپروفیتیکوس (5%) و 55 جدایه استافیلوکوکوس اپیدرمیدیس (55%) بودند. از 5 جدایه استافیلوکوکوس ساپروفیتیکوس، 2 جدایه (40%) مقاوم به متی سیلین و 1 جدایه (20%) دارای فنوتیپ D گزارش شد. همچنین، 1 جدایه (50%) ژن ermA و 1 جدایه (50%) ژن ermB داشتند. از 55 جدایه استافیلوکوکوس اپیدرمیدیس، 25 جدایه (45/45%) مقاوم به متی سیلین تعیین شد که از این میان 9 جدایه (36%) فنوتیپ D داشتند. همچنین 4 جدایه (16%) دارای ژن ermA، 3 جدایه (12%) دارای ژن ermB، 6 جدایه (24%) دارای ژن ermC و 1 جدایه (4%) هم حامل ژن msrA مشاهده شد.
نتیجه گیری
الگوی فنوتیپی مقاومت به گروه های ماکرولیدی لینکوزامیدی، دقت بالایی برای تشخیص سویه های MLSB مقاوم به متی سیلین ندارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
169 تا 178
لینک کوتاه:
magiran.com/p1903994 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!