بازاریابی مستقیم با استفاده از خوشهبندی فازی مشتریان (مطالعه موردی: یکی از شرکتهای تلفن همراه)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف
در این پژوهش مشتریان یکی از شرکتهای خدماتدهنده تلفن همراه خوشهبندی شده اند. داده هایی که از این مشتریان جمعآوری شده است، شامل سه بخش اطلاعاتی است: بخش اول شاخصهای انتخاب شده برای اجرای تحلیل خوشهبندی است؛ بخش دوم شامل اطلاعاتی درباره میزان مصرف مشتریان یاد شده از انواع سرویسهای قابل ارائه می شود و بخش سوم اطلاعات سایر سرویسهای تلفن همراه است.
روش
این تحقیق از نظر هدف در دسته پژوهشهای کاربردی قرار میگیرد و از نوع تحقیقات توصیفی پیمایشی است. پس از اجرای خوشهبندی فازی و بررسی معیارهای کارایی، دو خوشه مناسب تشخیص داده شد؛ در خوشه اول که اغلب خانم هستند مشتریانی با ثبات شغلی کمتر و وفاداری کمتر به شرکت قرار دارند و در خوشه دوم که اغلب مرد هستند، مشتریانی با درآمد بالاتر، ، درآمد پایینتر ثبات شغلی بیشتر و وفاداری بیشتر قرار گرفتند.
یافته ها
نتایج پژوهش نشان داد در مجموع استفاده از خدمات تلفن راه دور برای شرکت بیشترین و شبکه بیسیم کمترین میزان درآمدزایی را داشته است و سازمان برای ارائه استراتژی های بازاریابی توجه چندانی به آن ندارد. خدمات جانبی پیجینگ و پست صوتی داشتن چند خط همزمان و انتقال مکالمه، کمترین درخواست مشتریان است. ، بیشترین درخواست و انتظار مکالمه
نتیجهگیری
نتایج این پژوهش در بخشبندی بازار تلفن همراه و تعیین استراتژی مناسب برای هر بخش بهمنظور توسعه بازاریابی مستقیم بسیار مفید است.
زبان:
فارسی
صفحات:
855 تا 870
لینک کوتاه:
magiran.com/p1904057 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!