آسیب شناسی مهاجرت های غیرمتعارف زنان، مطالعه موردی: چالش های مهاجران افغان ساکن در ایران در کشورهای ترانزیت

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (ترویجی)
چکیده:
مهاجرت به عنوان یکی از مهمترین چالش های جامعه جهانی تاثیرات متعددی بر مهاجران و کشورهای درگیر میگذارد. این مقاله با نگاهی آسیب شناسانه به دنبال شناخت الگوهای رفتار مهاجرتی اتباع افغان ساکن ایران با تاکید بر زنان در عرصه مهاجرت های غیرمتعارف به سمت اروپا و چالش های آنها در کشور های ترانزیت با تاکید بر ترکیه می باشد. این پژوهش کیفی بر مبنای روش اتنوگرافیک بوده و مطالعه میدانی داده ها بر مبنای مصاحبه نیمه ساختاریافته با 30 زن مهاجر افغان (21 نفر در تهران و 9 نفر در ترکیه) مشاهده مشارکتی و بررسی های اسنادی می باشد. روش تحلیل موضوعی برای تحلیل داده ها می باشد. رفتار مهاجرتی اتباع افغان ساکن در ایران مهاجرت بازگشتی و همچنین مهاجرت به کشورهای ثالث را نشان می دهد. الگوی سوم در میان نسل جوان مهاجران افغان ساکن در ایران شایع بوده که عمدتا با روش های غیرمتعارف صورت می گیرد. تصمیم زنان مهاجر افغان به مهاجرت مجدد به اروپا در دو سطح خرد (دلایلی چون احساس طرد اجتماعی، عدم دسترسی مناسب به آموزش و اشتغال، مشخص نبودن وضعیت تابعیت و اقامت و سنت های حاکم بر نهاد خانواده) وهمچنین سطح کلان (تاثیر شبکه های خویشاوندی در دیاسپورا و تبلیغات انتزاعی شبکه های قاچاق، نقش تشویقی اینترنت، فضای مجازی و رسانه های جمعی) مورد تحلیل قرار خواهد گرفت. همچنین چالش های پیش رو در مسیر مهاجرت های غیرمتعارف در کشورهای ترانزیت از قبیل بحران مالی، سواستفاده های جنسی، عدم ادغام اجتماعی و فرهنگی اخراج به کشور مبدا، چالش سکونتگاه ها و مسئله مادران بدون همراه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
زبان:
فارسی
صفحات:
11 تا 33
لینک کوتاه:
magiran.com/p1904228 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!