بررسی سرطان پستان دارای رسپتور استروژن منفی، از نظر مقایسه یافته های تصویربرداری تومورهای با و بدون بیان بیش از حد رسپتور HER-2/neu

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
سرطان های پستان فاقد رسپتور استروژن دارای سیر بالینی، ویژگی های پروگنوستیک و پاسخ به درمان متفاوتی می باشند، همچنین انکوپروتیین HER2/neu در کنترل رشد طبیعی سلول و تقسیم سلولی نقش دارد و با مهاجم بودن تومور ارتباط مستقیم دارد. هدف این مطالعه ارزیابی گذشته نگر ویژگی های تصویربرداری ماموگرافی، سونوگرافی و MRI سرطان های پستان استروژن منفی با و بدون بیان بیش از حد رسپتور HER2/neu بود.
روش بررسی
در این مطالعه ی مقطعی گذشته نگر، ویژگی های تصویربرداری ماموگرافیک، سونوگرافیک و MRI و وضعیت رسپتور HER2/neu بیماران دارای سرطان پستان با رسپتور استروژن منفی مراجعه کننده به انستیتو کانسر بیمارستان امام خمینی (ره) تهران از تاریخ مهر 1394 تا مهر 1396 بازنگری شد. داده های کلینیکوپاتولوژیک و همچنین ارتباط ویژگی های تصویربرداری با وضعیت رسپتور HER2/neu، بررسی شد.
یافته ها
از بین 72 بیمار با سرطان پستان استروژن منفی، 101 (58/8%) بیمار برای رسپتور HER2/neu مثبت بودند. ارتباط معناداری بین وضعیت رسپتور HER2/neu و نوع پاتولوژیک تومور (0/004P=) ، گرید هیستولوژیک تومور (0/024P=) و مرحله ی TNM (0/021P=) به دست آمد. تومورهای با رسپتور HER2/neu مثبت با احتمال بیشتری دارای شکل نامنظم (0/034P=) و میکروکلسیفیکاسیون (0/004P=) بودند. ارتباط معناداری بین وضعیت رسپتور HER2/neu و ویژگی های سونوگرافیک و یا MRI به دست نیامد.
نتیجه گیری
بین سرطان های پستان استروژن منفی، موارد HER2/neu مثبت نسبت به موارد HER2/neu منفی با گرید هیستولوژیک و مرحله ی بالاتری در هنگام تشخیص بروز می یابند، همچنین شکل توده و میکروکلسیفیکاسیون در ماموگرافی با وضعیت رسپتور HER2/neu در سرطان پستان استروژن منفی ارتباط دارند.
زبان:
فارسی
صفحات:
523 تا 528
لینک کوتاه:
magiran.com/p1905620 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!