تورش تحقیق و برنامه: نامه به سردبیر

پیام:
نوع مقاله:
نامه (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سردبیر محترم
نوشتن یک مقاله در جوامع علمی به منظور بررسی یک مشکل و ارایه توجهات بیشتر برای آن و ارایه راه حل آن می باشد. چنین وضعیتی بسیار اخلاقی است، اما هنگامی که یک مقاله در جهت حل مشکلی نباشد و خود به دنبال ایجاد مشکل و تببین کننده مشکلی جدید جهت بزرگ نمایی از آن مشکل به منظور تامین منافع عده ای خاص باشد آنگاه نه تنها مطالعه و مقاله نگارش یافته جنبه های اخلاقی نداشته بلکه موجبات اتلاف منابع و گمراهی جوامع علمی خواهد شد. تورش تحقیق-برنامه (Research-agenda bias) مفهوم تازه ای است که می تواند جریان شکل گیری و نگارش مقالات را تحث تاثیر قرار دهد. این تورش می تواند منعکس کننده بی توجهی چشمگیر به چالش های مربوط به مراقبت های بهداشتی و بیان کننده ی جریان مخفی تاثیر منابع مالی و نظرات پژوهشگران بر نگارش مقالات باشد و در کمترین تاثیر خود می تواند نگرش پژوهشگر و تفکر او بر اهمیت یک موضوع و نگارش مقاله را تحت تاثیر قرار دهد. ارایه ی مثال هایی می تواند مفهوم را بازتر کند.
Andre Knottnerus و همکاران در مطالعه خود گزارش دادند که با بررسی پایگاه داده Cochrane (پایگاه معتبر مقالات مرور سیستماتیک) در 7 آوریل 2018، از حدود 7500 مقاله مروری سیستماتیک 31 مقاله اثرات قطع مصرف دارو را مورد بررسی قرار داده و در مقابل هزاران مقاله وجود دارد که اثربخشی شروع یا تجویز یک داروی جدید را مورد بررسی قرار داده اند. در مطالعه Atal و همکاران و در بررسی 115 هزار آزمایش کارآزمایی بالینی تصادفی شده در بین سال های 2006 تا 2015 اعلام کرده اند که نویسندگان تاکید بیشتری بر نیاز به پیدا کردن راه حل های محلی از طریق انجام کارآزمایی های بالینی دارند و در واقع بیان می کنند که در مقایسه با کشورهای با درآمد بالا، ناهماهنگی بین تلاش های پژوهشی و نیازهای بهداشتی در مناطق با درآمد پایین وجود دارد. این شکاف زمانی بیشتر مورد توجه قرار می گیرد که بار بیماری های عفونی و اختلالات نوزادان در آسیای جنوب شرقی (کشورهای با درآمد پایین) و بیماری های قلبی- عروقی در اروپای شرقی و آسیای مرکزی (کشورهای با درآمد بالا) بیشتر بوده است، که آیا تخصیص منابع در تحقیقات بالینی از طریق انجام آزمایش های تصادفی کنترل شده با نیازهای بهداشت عمومی مطابقت دارد یا نه؟
چنین تورشی همانگونه که گزارش شد در مثال اول نشانگر تاثیر یک عامل مادی و منفعت طلب در جریان شکل گیری مطالعات است، این عامل مادی می تواند شرکت های دارویی درگیر در مقاله باشند که عملا پایان دادن به مصرف دارو برای آنا منفعتی ندارد و نباید در مطالعات استفاده شود، اما این تورش در مثال دوم بیان کننده این موضوع است که سرمایه گذاری در تحقیقات سلامت به خوبی و متناسب با بار بیماری ها نیست و تاکید و اصرار بر نظرات پژوهشگر و سودجویان جدا از واقعیت های جامعه می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
575
لینک کوتاه:
magiran.com/p1905630 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!