مدل سازی سینتیکی حذف فلز سنگین سرب از محلول آبی به وسیله راکتور بیوفیلمی با بستر متحرک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
فلزات سنگین، از جمله رایج ترین آلاینده هایی هستند که معمولا در غلظت های بالا در فاضلاب صنایع یافت می شوندو موجب آسیب به محیطهای آبی و به خطر افتادن سلامت موجودات زنده به خصوص انسان می گردند. در این پژوهش، کارایی راکتور بیوفیلمی با بستر متحرک (MBBR) به منظور تصفیه بیولوژیکی فاضلاب حاوی فلز سنگین سرب بررسی و برای مدل سازی بیولوژیکی از سه مدل حذف آلاینده مرتبه اول، مرتبه دوم (Grau) و مدل Stover–Kincannon استفاده شده است. برای این منظور یک راکتور MBBR از جنس Plexiglas که توسط لجن فعال خط برگشتی تصفیه خانه اکباتان راه اندازی شده و با فاضلاب مصنوعی با ترکیبی از ملاس، اوره، نمک های فسفات و غلظت های مختلف سرب تغذیه گردید استفاده شده است. محدوده تغییرات غلظت سرب در این پژوهش بین mg/L10 تا mg/L250 در محدوده زمانی بین 8 ساعت تا 24 ساعت با اکسیژن مورد نیاز شیمیایی (COD) برابر با mg/L1000 می باشد. نتایج به دست آمده از نمونه هایی با غلظت های مختلف سرب ورودی به سیستم MBBR نشان می دهد که این سیستم هم از نظر توانایی حذف COD و هم از نظر توانایی حذف سرب موفق بوده است و در زمان ماند 96 ساعت می تواند COD را در حد استانداردهای سازمان حفاظت محیط زیست کاهش دهد. همچنین این سیستم قابلیت مطلوبی برای تحمل شوک های متفاوت (تا غلظت mg/L250) را دارد. حداکثر راندمان حذف سرب در غلظت mg/L100 و زمان 24 ساعت برابر %65/89 و راندمان حذف COD در این سیستم در زمان سازگاری میکروارگاتیسم ها %94/87 است. در ادامه برای مدل سازی بیولوژیکی فرایند از سه مدل حذف آلاینده مرتبه اول، مرتبه دوم (Grau) و مدل Stover–Kincannon استفاده شد که با توجه به تحلیل سینتیکی حذف سرب، مدل Stover–Kincannon به عنوان مدل مناسب برای مدل سازی فرایند بیوفیلمی با بستر متحرک انتخاب و معرفی گردید.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 12
لینک کوتاه:
magiran.com/p1905692 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!