بررسی اثر عصاره آبی زعفران بر پارامترهای استرس اکسیداتیو و آنزیم های بیوشیمیایی مهم بافت کبد در موش های صحرایی دیابتی شده با استرپتوزوتوسین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
گیاهان دارویی به واسطه داشتن خواص آنتی اکسیدانی ممکن است با کاهش استرس اکسیداتیو باعث بهبود عملکرد ارگان های مختلف متاثر از هیپرگلیسمی گردند. هدف از تحقیق حاضر، ارزیابی اثرات تجویز عصاره آبی زعفران به موش های دیابتی با تکیه بر اندازه گیری پارامترهای استرس اکسیداتیو و آنزیم های بیوشیمیایی مهم بافت کبد بود.
مواد و روش ها
72 ساعت بعد از تزریق درون صفاقی استرپتوزوتوسین (STZ) (60 میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن) ، حیوانات با قند خون ناشتای بیش از 250 میلی گرم بر دسی لیتر به عنوان موش های دیابتی در نظر گرفته شدند و گروه های آزمایشگاهی شامل: 1) کنترل، 2) کنترل دارو، 3) دیابتی و 4) دیابتی دارو بودند. تیمار از روز هفتم بعد از تجویز STZ با تزریق درون صفاقی عصاره آبی زعفران (200 میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن) 5 دوز و هفته ای یک بار در گروه های 2 و 4 آغاز شد. در انتهای دوره آزمایش، بعد از خون گیری و برداشت بافت ها، اندازه گیری فاکتورهای بیوشیمیایی انجام گرفت.
یافته ها
نتایج بیان گر اختلال در فعالیت آنزیم های مهم کبدی در گروه دیابتی است و عصاره آبی زعفران باعث تنظیم و طبیعی شدن میزان فعالیت آن ها گردید. علاوه بر این، عصاره آبی زعفران با افزایش فعالیت آنزیم های آنتی اکسیدانی باعث کم کردن استرس اکسیداتیو القایی با دیابت و بنابراین کاهش میزان MDA در گروه 4 نسبت به گروه 3 گردید.
نتیجه گیری
عصاره آبی زعفران علاوه بر موثربودن در کنترل قند خون با داشتن توانایی آنتی اکسیدانی باعث حفاظت بافت کبد موش های دیابتی از آسیب به واسطه هیپرگلیسمی نیز می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
77 تا 87
لینک کوتاه:
magiran.com/p1906049 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!