نقش تحمل نوبتکاری و استرس شغلی به عنوان پیش بین های رضایت زناشویی آتش نشانان شهر مشهد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
رضایت زناشویی یکی از مهمترین شاخص های رضایت از زندگی است که بر سلامت روان و میزان رضایت از زندگی زوجین تاثیر می گذارد. بنابراین شناسایی عوامل موثر بر رضایت زناشویی ضروری می باشد. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش تحمل نوبت کاری و استرس شغلی به عنوان پیش بین های رضایت زناشویی آتش نشانان شهر مشهد می باشد.
روش بررسی
در این پژوهش توصیفی- همبستگی، جامعه آماری کلیه آتش نشانان متاهل شهر مشهد در سال 1395 (780 نفر) بودند. نمونه پژوهش 258 آتش نشان بودند که با استفاده از روش نمونه گیری چند مرحله ای، انتخاب شدند. شرکت کنندگان با استفاده از پرسشنامه های زمینه یابی نوبتکاران (بارتون و همکاران، 1995) ، استرس شغلی رایس، 1992) و رضایت زناشویی (السون، 1989) مورد سنجش قرار گرفتند. برای تحلیل داده ها، از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون با روش مرحله ای با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 22 استفاده شد.
نتایج
یافته ها نشان داد، ضریب همبستگی تحمل نوبت کاری (629/0 =r) و استرس شغلی (695/0- =r) با رضایت زناشویی معنی دار می باشد (0001/0< P). تحلیل رگرسیون با روش مرحله ای نشان داد که به ترتیب متغیر های استرس شغلی و تحمل نوبت کاری می توانند رضایت زناشویی آتش نشانان را پیش بینی کنند (514/0R2=، 0001/0>P).
نتیجه گیری
نتایج پژوهش حاضر اهمیت استرس شغلی و تحمل نوبتکاری را به عنوان پیش بین های رضایت زناشویی آتش نشانان نشان داد. بنابراین توصیه می شود با فراهم ساختن شرایط لازم برای کاهش استرس شغلی و افزایش تحمل نوبتکاری آتش نشانان، رضایت زناشویی و به دنبال آن کارایی و احساس رضایت از زندگی آنان افزایش یابد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 9
لینک کوتاه:
magiran.com/p1907028 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!