بررسی تاثیر استرس گرمایی بر روی فاکتورهای حیاتی و عملکرد شناختی کارکنان کارخانه ذوب مس سرچشمه کرمان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
استرس گرمایی و فعالیت فیزیکی زیاد، باعث کاهش جریان خون به مغز شده و سبب کاهش در عملکرد ذهنی افراد می شود. از اینرو، این مطالعه با هدف بررسی تاثیر استرس گرمایی بر روی فاکتورهای حیاتی و عملکرد شناختی کارکنان کارخانه ذوب مس سرچشمه کرمان انجام شد.
روش بررسی
این مطالعه توصیفی- مقطعی، در سال 1396در کارخانه ذوب مجتمع مس سرچشمه بر روی 62 نفر از کارکنان انجام شد. ابتدا پارامترهای محیطی و شاخص WBGT در محیط های کاری کارکنان مطابق با استاندارد ISO7243اندازه گیری شد. سپس در سه مرحله از فعالیت (ابتدای شیفت، وسط شیفت و انتهای شیفت) به صورت اختصاصی، فاکتورهای حیاتی (ضربان قلب، فشارخون سیستولیک و دیاستولیک، دمای پرده صماخ) و عملکرد شناختی (آزمون های CPT و N-back) افراد اندازه گیری گردید. داده های مورد نظر با استفاده از نرم افزار SPSS 20 مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند.
نتایج
در این صنعت میانگین فاکتورهای حیاتی کارکنان در ایستگاه های کاری در مراحل مختلف فعالیت دارای اختلاف معنی داری بوده است (05/0>p). بین میزان شاخص WBGT با ضربان قلب و دمای پرده صماخ، رابطه معنی داری وجود نداشته است (05/0˃p) و این رابطه برای فشارهای خون سیستول و دیاستول معنی دار بوده است (05/0>p). بین میانگین عملکردهای شناختی کارکنان در آزمون های CPT و N-Back در مراحل مختلف فعالیت نیز اختلاف معنی دار بوده است (05/0>p).
نتیجه گیری
استرس گرمایی ، بر پاسخ های فیزیولوژیکی و کاهش عملکرد ذهنی افراد تاثیر گذار می باشد. پارامترهای فیزیولوژیکی حین فعالیت نسبت به ابتدا و انتهای فعالیت افزایش یافته و عملکردهای شناختی کارکنان در انتهای فعالیت کمتر از عملکرد شناختی آنها حین و ابتدای فعالیت کاری می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
10 تا 21
لینک کوتاه:
magiran.com/p1907029 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!