ریسک بهداشتی ناشی از مواجهه ارتعاش تمام بدن رانندگان لیفتراک در دو وضعیت دارای بار و بدون بار: مطالعه موردی در یک شرکت خودروسازی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
لیفتراک ها در محیط های صنعتی بعنوان یکی از منابع اصلی مواجهه با ارتعاش مطرح می باشند. بدلیل اهمیت خطرات ناشی از ارتعاش، این مطالعه با هدف بررسی ریسک بهداشتی ناشی از مواجهه تمام بدن رانندگان لیفتراک با ارتعاش در دو وضعیت دارای بار و بدون بار در یکی از صنایع خودروسازی انجام گرفت.
روش بررسی
در این مطالعه مقطعی، ارزیابی ارتعاش تمام بدن 33 راننده لیفتراک دیزلی در دو حالت دارای بار (2تن) و فاقد بار بر روی مسیر بتنی مطابق استانداردISO 2631-1:1997 انجام گرفت. اندازه گیری ها با استفاده از شتاب سنج 3محوری در نشیمنگاه صندلی اپراتور به مدت 20دقیقه در حالت حرکت لیفتراک انجام شد. سپس تاثیر بار بر روی ارتعاش بوسیله آزمونt زوجی با کمک نرم افزار 16 SPSS سنجیده گردید.
نتایج
جذر میانگین مربعات شتاب ارتعاشی توزین شده فرکانسی در حالت بدون بار برای محورهای x, y, z به ترتیب برابر با m/s20038/0 ، 6328/0 و 930/0 و در حالت دارای بار برابر با m/s2 0027/0، 518/0 و 998/0 بود. محور z به عنوان محور غالب شتاب ارتعاشی r. m. s در هر دو حالت تعیین گردید. بین شتاب های محور غالب و معادل 8 ساعته در هر دو حالت دارای بار و بدون بار از نظر آماری تفاوتی یافت نشد (P>0. 05).
نتیجه گیری
ارزیابی شتاب محور غالب و معادل 8 ساعته نشان داد، در هر دو حالت مورد بررسی، مقادیر مواجهه بدست آمده برای رانندگان بیشتر از مقدار مجاز مواجهه روزانه بوده است. حرکت لیفتراک با بار سبب کاهش میزان ارتعاش وارده به بدن در دو محور x, y شد، ولی برروی محور z و ریسک بهداشتی حاصل تاثیری نداشت.
زبان:
فارسی
صفحات:
32 تا 41
لینک کوتاه:
magiran.com/p1907031 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!