عوامل بازدارنده موثر بر نحوه قضاوت داوران فوتبال ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف
هدف از پژوهش حاضر، بررسی عوامل بازدارنده موثر بر نحوه قضاوت داوران فوتبال ایران بود. تحقیق حاضر ازنظر هدف، کاربردی و از نظر چگونگی جمع آوری داده ها توصیفی از نوع پیمایشی بود، که به شکل میدانی- کتابخانه ای انجام شد. روش شناسی: جامعه آماری پژوهش را 230 نفر از داوران و کمک داوران شاغل در لیگ برتر و لیگ دسته اول فوتبال کشور تشکیل می دادند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته شامل 25 عامل با مقیاس 5 ارزشی لیکرت بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه بوسیله 10 نفر از اساتید و کارشناسان داوری و پایایی آن در یک مطالعه مقدماتی روی نمونه 30 نفری از داوران با استفاده از آزمون ضریب پایایی به روش دو نیمه کردن و با استفاده از آلفای کرونباخ تایید شد (90/0r-). از روش های آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) به منظور تعیین ویژگی های جمعیت شناختی و میزان اهمیت متغیرها استفاده شد. همچنین از آمار استنباطی (آزمون کرویت بارتلت، کیسر می یر و اوکلین، تحلیل عاملی اکتشافی و آزمون فریدمن) برای اولویت بندی عوامل تحقیق استفاده شد.
یافته ها
نتایج تحقیق نشان داد که از دیدگاه داوران در بین عامل های بازدارنده موثر بر قضاوت داوران پنج مولفه به ترتیب "عوامل مرتبط با روز مسابقه"، "عوامل بیرونی"، "عوامل فرهنگی"، "عوامل زمان برگزاری" و "عوامل شغل و دستمزد" دارای اهمیت بیشتری بوده اند. همچنین در تحلیل عاملی، عوامل فرهنگی نسبت به سایر عوامل بازدارنده در اولویت قرار داشته و نیازمند توجه بیشتری بودند.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج تحقیق، به نظر می رسد بیشتر مشکلات و موانع داوری در فوتبال ناشی از مشکلات ساختاری و فرهنگی باشد، بنابراین پیشنهاد می شود فدراسیون فوتبال با فرهنگ سازی مناسب در بین هواداران، بازیکنان و مربیان؛ الگوبرداری از ساختار کمیته داوران کشورهای پیشرفته در این زمینه، پرداخت حقوق ثابت و همچنین بیمه کردن داوران در حد امکان این عوامل بازدارنده موثر را کنترل کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
155 تا 166
لینک کوتاه:
magiran.com/p1907859 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!