تجزیه و تحلیل کمی و کیفی موانع مشارکت دانشجویان در فعالیت های ورزشی. مطالعه بین فرهنگی در کشورهای ایران و مجارستان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف
هدف این پژوهش تجزیه و تحلیل کمی و کیفی موانع مشارکت دانشجویان در فعالیت های ورزشی در دانشگاه های ایران و مجارستان بوده است. روش شناسی: در این پژوهش از مدل سلسله مراتبی موانع فراغت به عنوان چهارچوب نظری استفاده شده است. 1315 نفر از دانشجویان دانشگاه های دولتی ایران و 793 نفر از دانشجویان دانشگاه های دولتی مجارستان به پرسش نامه ای محقق ساخته که به زبان فارسی و مجاری ترجمه شده بود، پاسخ دادند. همچنین از 60 نفر از دانشجویان دو کشور مصاحبه نیمه سازمان یافته بعمل آمد. از روش های آماری آزمون t و MANOVA برای آنالیز داده های کمی و از روش تحلیل محتوایی به منظور تحلیل داده های کیفی پژوهش استفاده شده است.
یافته ها
نتایج نشان می دهد که دانشجویان ایرانی و مجاری در درک موانع درون فردی و ساختاری با یکدیگر تفاوت دارند، اما تاثیر موانع بین فردی بر مشارکت آنها در فعالیت های ورزشی یکسان است. همچنین دختران دانشجو در دانشگاه های ایران هر سه گروه موانع را بیشتر از پسران دانشجو تجربه می کنند، در حالی که تفاوتی در بین دانشجویان دانشگاه های مجارستان با توجه به جنسیت وجود ندارد.
نتیجه گیری
از نتایج این گونه برداشت می شود که صرف نظر از تفاوت های فرهنگی موجود در بین دانشجویان دانشگاه های ایران و مجارستان شرایط مختلف اجتماعی_ اقتصادی در دو کشور می تواند بر نگرش و گرایش دانشجویان در دو کشور برای شرکت در فعالیت های ورزشی موثر باشد. شاید نگرش نه چندان مثبت مردم به ورزش زنان در ایران از جمله بیشترین عوامل تاثیرگذار بر مشارکت دختران دانشجو در فعالیت های ورزشی باشد. از طرف دیگر، شاید بتوان رشد فناوری و تکنولوژی را از یک سو و شرایط اقتصادی نه چندان مناسب مجارستان و دانشگاه های آن کشور را از جمله عوامل موثر بر میزان مشارکت دانشجویان مجاری در فعالیت های ورزشی دانست.
زبان:
فارسی
صفحات:
59 تا 72
لینک کوتاه:
magiran.com/p1908327 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!