اثر کورکومین بر شاخص های هماتولوژی و بیوشیمیایی گلبول های قرمز در موش های صحرایی مصرف کننده اکستازی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
استفاده از قرص های اکستازی یا MDMA (3،4- متیلن دی اکسی مت آمفتامین) آسیب های شدیدی بر سیستم های مختلف بدن از جمله سلول های خونی دارد. در این مطالعه اثرات محافظتی کورکومین (عصاره زردچوبه) بر گلبول های قرمز و شاخص های هماتولوژی و بیوشیمیایی آن در موش های صحرایی مصرف کننده اکستازی مطالعه گردید.
مواد و روش ها
در این مطالعه تجربی 40 سر موش صحرایی نر بالغ به 5 گروه زیر تقسیم شدند: گروه 1: کنترل، گروه 2: دریافت کننده MDMA، گروه 3: دریافت کننده MDMA و کورکومین، گروه 4: دریافت کننده MDMA به مدت 15 روز و سپس 15 روز دیگر عدم دریافت دارو، گروه 5: دریافت کننده MDMA به مدت 15 روز و سپس 15 روز دیگر دریافت کورکومین. نمونه خون از قلب جمع آوری شد و اسمیر خونی برای بررسی مورفولوژی سلول های خونی تهیه گردید.
نتایج
میانگین سطح گلبول های قرمز در گروه های دریافت کننده MDMAنسبت به گروه کنترل کاهش معنی داری داشت. هنگام استفاده از کورکومین همراه با MDMA و بعد از مصرف آن میانگین سطح گلبول های قرمز و هموگلوبین نسبت به گروه کنترل کاهش معنی داری داشت. همچنین، کاهش تعداد گلبول های قرمز در گروه های دریافت کننده کورکومین نسبت به گروه های MDMA نیز معنی دار بود. سطح بیلی روبین تام در همه گروه های مطالعه نسبت به گروه کنترل افزایش معنی دار داشت.
نتیجه گیری
اثر مصرف کورکومین همراه با مصرف اکستازی و بعد از آن به احتمال زیاد مربوط به جذب گوارشی بالای MDMA توسط کورکومین و یا متابولیزه نشدن MDMA در هنگام استفاده از کورکومین می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
433 تا 441
لینک کوتاه:
magiran.com/p1908519 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!