بررسی اثرات ضد میکروبی و ضد سرطانی نانوذره نقره ساخته شده با استفاده از عصاره گیاه Artemisia scoparia بر علیه رده سلولی سرطان ریه (A549)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
در سال های اخیر به دلیل افزایش شیوع مرگ ومیر ناشی از سرطان ها، نیاز به یافتن شیوه های جدید برای درمان سرطان افزایش پیدا کرده است. هدف از این مطالعه تعیین اثرات ضد میکروبی و ضد سرطانی نانوذره نقره ساخته شده با استفاده از عصاره گیاه آرتمیزیا اسکوپاریا بود.
مواد و روش ها
در این مطالعه تجربی ابتدا نانوذرات نقره سنتز گردید و برای تایید ساختار و اندازه نانوذرات سنتز شده از میکروسکوپ الکترونی نگاره (SEM) و گذاره (TEM) استفاده شد. به دنبال آن، اثرات ضد میکروبی نانوذره نقره سنتز شده با روش کمترین غلظت مهارکنندگی (MIC) مورد مطالعه قرار گرفت. همچنین، سمیت سلولی نانوذره نقره با استفاده از روش رنگ سنجی MTT در رده سلولی سرطان ریه در غلظت های 125/3 تا 100 میکروگرم در میلی لیتر بررسی شد. به علاوه، میزان بیان ژن های Bax و Bcl2 با استفاده از روش Real-time PCR بررسی شد.
نتایج
نتایج میکروسکوپ الکترونی SEM و TEM نشان داد که نانوذره سنتز شده دارای اندازه میانگین 40/33 نانومتر می باشد. نتایج MIC نشان داد که نانوذره نقره دارای اثرات ضد میکروبی است. همچنین، نتایج تست MTT نشان داد که نانوذره نقره دارای سمیت سلولی وابسته به دوز است. نتایج Real-time PCR نیز نشان داد که بیان ژن های Bax و Bcl2 به ترتیب به اندازه 34/0±34/2 افزایش و 61/0±43/0 کاهش یافته است (0/05< Pبرای هر دو مقایسه).
نتیجه گیری
باتوجه به نتایج این مطالعه می توان گفت نانوذره نقره سنتز شده با استفاده از عصاره آرتمیزیا اسکوپاریا دارای اثرات ضد سرطانی و ضد میکروبی بوده و می تواند به عنوان کاندید ترکیب دارویی مورد استفاده قرار بگیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
487 تا 496
لینک کوتاه:
magiran.com/p1908549 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!