بررسی ادراک مصرف کنندگان از بسته بندی پایدار و تاثیر آن بر پایداری اجتماعی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (ترویجی)
چکیده:
بهبود عملکرد تجاری محصولات تولیدی تنها با پیوستن به اصول پایداری در ارائه محصول نهایی امکان پذیر خواهد بود که این جنبه از طریق بسته بندی تجسم می یابد. توسعه و ملاحظات اجتماعی از مهم ترین جنبه های بسته بندی پایدار است که اغلب نادیده گرفته می شوند و این امر، موجب ضعف در بسته بندی محصولات عرضه شده در بازار مصرف می شود. دستیابی به این هدف، ارتباط مستقیمی با میزان آگاهی و دانش زیست محیطی مصرف کنندگان دارد. از این رو، شناخت و بینش مصرف کنندگان به عنوان داور نهایی در پایداری در اولویت و اهمیت قرار می گیرد؛ اما با وجود اینکه در میان سازمان ها و شرکت ها، پایداری یک مفهوم شناخته شده است، بسیاری از شرکت ها تنها اقدامات و ابتکارات نسبتا کمی در مورد بینش مصرف کنندگان از پایداری بسته بندی و حفظ آن به عنوان یک هدف اصلی انجام داده اند. از این رو، پژوهش حاضر با توجه به اهمیت موضوع به منظور شناسایی میزان آشنایی و توجه مصرف کنندگان به بسته بندی پایدار به بررسی ادبیات موجود درباره ادراک مصرف کنندگان در مورد بسته بندی پایدار و ادراکات آن ها از تاثیر بسته بندی بر محیط زیست نیز می پردازد. هدف از بررسی، شناسایی نقش درک مصرف کنندگان از بسته بندی پایدار و تاثیر آن بر رفتار زیست محیطی افراد و عوامل بازدارنده در این زمینه است. پژوهش به روش پیمایشی و با توزیع پرسشنامه مشتمل بر شناسایی میزان آگاهی مصرف کننده درباره بسته بندی پایدار محصولات در میان 250 نفر از مصرف کنندگان شهر اصفهان انجام شده است. پس از تحلیل نتایج، مشخص گردید که اگرچه افراد تمایل زیادی به رفتار زیست محیطی دارند؛ اما به دلیل ضعف دانش و عدم آشنایی با بسته بندی پایدار، قادر به شناسایی و استفاده از آن ها به عنوان عاملی در تصمیم گیری خود برای خرید نیستند و این مسئله بیانگر درک اهمیت بعد اجتماعی بسته بندی پایدار و نقش آن در حمایت از تلاش برای بهبود عمل پایداری در بسته بندی می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
6
لینک کوتاه:
magiran.com/p1909695 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!