اثربخشی آموزش گروهی مدیریت خشم بر بهبود مهارت های ارتباطی دختران بزهکار شهر تهران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
نظام عدالت کیفری نوجوانان شاهد آن بوده که دختران ساکن محل های نگهداری نوجوانان بزهکار، از مشکلات همبود فراوانی به خصوص خشم و پرخاشگری رنج می برند که بدین سبب، در آینده این نوجوانان، پیامدهای منفی فراوانی را خواهد داشت. مدیریت خشم می تواند با بهبود عواملی که به طور مستقیم با مهارت های اجتماعی مرتبط است، باعث بهبود روابط انسانی شود. هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش گروهی کنترل خشم بر بهبود مهارت های ارتباطی دختران بزهکار است.
روش بررسی
مطالعه حاضر نیمه تجربی و از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی دختران بزهکار شهر تهران تشکیل دادند که در سال 1392 در کانون اصلاح و تربیت نگهداری می شدند. به علت محدودبودن جامعه مطالعه شده، همه اعضا به روش سرشماری به عنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (30 نفر) و کنترل (30 نفر) قرار گرفتند. افراد گروه آزمایش در هشت جلسه اصول مهارت های کنترل خشم را دریافت کردند. ابزار اندازه گیری این پژوهش شامل پرسشنامه مهارت های ارتباطی کوئین دام بود. داده های جمع آوری شده ازطریق آزمون کوواریانس تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد تاثیر آموزش گروهی کنترل خشم بر بهبود مهارت های ارتباطی دختران بزهکار در سطح 0٫05 معنادار است (0٫001>p).
نتیجه گیری
نتایج تحقیق این فرضیه را اثبات کرد که آموزش گروهی کنترل خشم بر بهبود مهارت های ارتباطی دختران بزهکار موثر است. نتایج این پژوهش می تواند به مسئولان مراکز اصلاح و تربیت کمک کند تا با آموزش گروهی کنترل خشم در برنامه های خود، علاوه بر کنترل خشم دختران بزهکار، مهارت های ارتباطی شان را نیز بهبود بخشیده و سبب بهترشدن روابط آنان با مسئولان و بزهکاران دیگر شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
270 تا 274
لینک کوتاه:
magiran.com/p1909795 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!