ارزیابی کمی فراوانی درختان زیستگاهی و خشک دارها در توده های راش (Fagus orientalis Lipsky) جنگل‏ های سیاهکل گیلان

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
به منظور حفاظت از تنوع زیستی در مدیریت یکپارچه بوم ‏سازگان‏ های جنگلی نیاز به اطلاعات پایه از درختان زیستگاهی وجود دارد. با توجه به چالش‏ های موجود در ارزیابی سطح تنوع جانداران در بوم سازگان‏ های جنگلی، وضعیت درختان زیستگاهی می‏ تواند بیان‏ کننده سطح تنوع گونه ای باشد. این پژوهش به منظور ارزیابی فراوانی شکل‏ های مختلف درختان زیستگاهی و خشک دارها در جنگل‏ های راش شرقی (Fagus orientalis Lipsky) در شرق گیلان انجام شد. سه قطعه یک هکتاری در سری شیرقلایه انتخاب و در هر قطعه، مشخصه‏ های تمامی درختان زنده و درختان زیستگاهی اندازه‏ گیری شد. میانگین حجم درختان خشک، 43 متر مکعب در هر هکتار به‏ دست آمد. بیشتر از نیمی از خشک‏ دارها به ‏شکل افتاده در طبقه قطور و در مراحل پیشرفته پوسیدگی بودند. در مجموع، 81 درخت دارای خردزیستگاه (15/4 درصد از کل درختان) ثبت شد. بیشترین فراوانی درختان زیستگاهی مربوط به راش و درختان دارای حفره (8/35 درصد) بود. پس از آن، درختان دارای شکاف تنه‏ ای و قارچ‏ های ماکروسکوپی به ترتیب بیشترین فراوانی را داشتند. کمترین قطر و محیط برابر سینه برای درختان زیستگاهی به ترتیب 35 و 110 سانتی ‏متر به‏ دست آمد. بر اساس نتایج این بررسی توصیه می‏ شود که حداقل 15 درصد از کل درختان با قطر حداقل 40 سانتی متر (به ویژه درختان قطورتر از 150 سانتی‏ متر) در جنگل‏ های مشابه انتخاب و نگهداری شوند. با توجه به این نکته که برخی از انواع درختان زیستگاهی مانند درختان قطور توخالی یا درختان دارای غده های متورم در دوره زمانی بلندمدت ایجاد می ‏شوند، لازم است تا توجه کافی در نگهداری آن ها در قیاس با شکل ‏های قابل تجدید مانند درختان حفره‏ دار به عمل آید.
زبان:
فارسی
صفحات:
331 تا 343
لینک کوتاه:
magiran.com/p1909855 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!