بررسی اثربخشی پیلینگ اسکار آکنه با اسید سالیسیلیک 30 درصد در پایه ی پلی اتیلن گلیکول

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
اسکار آکنه، یکی از شایع ترین بیماری های پوستی است و با این که درمان های زیادی برای آن وجود دارد، اما این درمان ها، با عوارض و مشکلات زیادی همراه است. بنابراین، هدف از انجام این مطالعه، بررسی اثربخشی پیلینگ (Peeling) اسکار آکنه با اسید سالیسیلیک 30 درصد در پایه ی پلی اتیلن گلیکول (Polyethylene glycol یا PEG) بود.
روش ها
در این مطالعه ی کارآزمایی بالینی تصادفی، 32 بیمار مبتلا به اسکار آکنه وارد مطالعه شدند. بیماران به دو گروه شاهد (تنها تحت درمان پزشکی) و مورد (تحت درمان پزشکی و پیلینگ با فرمول اسید سالیسیلیک 30 درصد در پایه ی PEG برای 4 جلسه طی 6 هفته) قرار گرفتند. قبل از مداخله، درجه ی (Grade) ضایعات با استفاده از Weighted scale و بعد از درمان میزان بهبودی با استفاده از Quartile grading scale بررسی شد.
یافته ها
قبل از مداخله، بین دو گروه اختلاف معنی داری بر اساس عمق اسکار (Weighted scale) وجود نداشت (37/0 = P). بعد از مداخله بین دو گروه اختلاف معنی داری بر اساس Quartile grading scale وجود داشت؛ به طوری که میزان بهبودی در گروه مورد بهتر از گروه شاهد بود (01/0 = P). در گروه مورد 25 درصد از بیماران دچار عارضه ی مصرف دارو شدند که بین دو گروه اختلاف معنی داری بر اساس میزان عوارض وجود داشت (03/0 = P).
نتیجه گیری
سالیسیلیک اسید، نه تنها در درمان آکنه موثر است، بلکه در بهبود اسکار به جای مانده از آکنه نیز کاربرد و تاثیر به سزایی نیز دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1116 تا 1121
لینک کوتاه:
magiran.com/p1910304 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!