تحلیل مفهومی پیشفرضهای معرفتشناختی نظریه «اخلاق اطلاعات» فلوریدی
نویسنده:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
این مقاله قصد دارد تا پیشفرضهای معرفتشناختی نظریه اخلاق اطلاعات فلوریدی را تحلیل کند و برخی از آن پیشفرضها را مورد بحث و نقد قرار دهد. روش پژوهش: روش مقاله، سندی و رویکرد آن تحلیل مفهومی است. برای باز کردن یک مفهوم یا ارائه تحلیل های بدیل درباره آن، مستنداتی که پایه استدلال هستند با استفاده از روش سندی جمع آوری و با تکیه بر آنها، مفاهیم موجود تحلیل و نقد، و مفاهیم جدید بسط داده می شوند.
یافتهها: فلوریدی برای اخلاقی کردن جهان، کل موجودات را «اطلاعات» تلقی میکند و میگوید به جای اینکه فقط موجودات زنده دارای ارزش و حرمت باشند، همه «چیزها» دارای حریم اخلاقیاند و یک حق اولیه برای بودن بر طبق طبیعت خود دارند. بر طبق رئالیسم اطلاعاتی وی، همه چیزها (زنده و غیرزنده) دارای ساختار اطلاعاتیاند و این ساختار، مجموعهای است از ویژگیها و روابط بین آنها، و بر اساس چنین ساختاری صرفا میشود چیزها را شناخت و ذات آنها را نمیتوان کشف کرد. هر سطحی از انتزاع، واجد مجموعهای از ویژگیها و روابط برای هر شیء است. فلوریدی از ایده متافیزیکی «تفاوت» بهره میگیرد و اظهار میکند که «تفاوت» از نوع رابطه است و نبود این رابطه، چیز را برای ما ناشناختنی میکند زیرا برای شناخت یک چیز، باید نخست تفاوت آن با چیز دیگر فهم شود. پس «تفاوت» بر «وجود» تقدم دارد و لذا رابطه بر وجود تقدم دارد. با این استدلال، وی بسط میدهد که در شناخت، روابط بین ویژگیهای یک چیز (ابژه) با یکدیگر و روابط آن چیز با دیگر چیزهاست که شناخت ما را میسازد و این ویژگیها و روابط بین آنها، در واقع ساختار اطلاعاتی چیزها هستند. وی میگوید که حداقلیترین واحد تفاوت قابل بیان بهصورت ریاضی برای یک موجود، تفاوت باینری میان صفر و یک به عنوان یک «داده» پایه است که کوچکترین واحد ساختاری-ریاضی-اطلاعاتی یک موجود را تشکیل میدهد.
نتیجه گیری
اهمیت این مقاله در تشریح نگاه فلوریدی درباره اشیاء و شناخت اشیاء است و اینکه او چگونه با استدلالات متافیزیکی خود، اشیاء را اطلاعات تلقی میکند و آسیبزدن به اشیاء را معادل آسیبزدن به سپهر اطلاعات میداند و بدین دلیل آن را غیراخلاقی میداند که باعث میشود بخشی از اطلاعات نابود گردد. در این مقاله نگاه ایدهگرای فلوریدی از نظر بیتفاوتی نظریه اخلاقی او به بدنها، تقلیلگرایی معرفتشناختی، نادیدهگرفتن انعطافپذیری تکنولوژیک، و ادعای جهانشمولی نقد شده است.کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
صفحات:
30 تا 43
لینک کوتاه:
magiran.com/p1911695
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یکساله به مبلغ 990,000ريال میتوانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required
Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!