تحلیل مفهومی پیش‎‎فرض‎های معرفت‎شناختی نظریه «اخلاق اطلاعات» فلوریدی

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
این مقاله قصد دارد تا پیش‎فرض‎های معرفت‎شناختی نظریه اخلاق اطلاعات فلوریدی را تحلیل کند و برخی از آن پیش‎فرض‎ها را مورد بحث و نقد قرار دهد.
روش پژوهش: روش مقاله، سندی و رویکرد آن تحلیل مفهومی است. برای باز کردن یک مفهوم یا ارائه تحلیل های بدیل درباره آن، مستنداتی که پایه استدلال هستند با استفاده از روش سندی جمع آوری و با تکیه بر آنها، مفاهیم موجود تحلیل و نقد، و مفاهیم جدید بسط داده می شوند.
یافته‎ها: فلوریدی برای اخلاقی کردن جهان، کل موجودات را «اطلاعات» تلقی می‎کند و می‎گوید به جای اینکه فقط موجودات زنده دارای ارزش و حرمت باشند، همه «چیزها» دارای حریم اخلاقی‎اند و یک حق اولیه برای بودن بر طبق طبیعت خود دارند. بر طبق رئالیسم اطلاعاتی وی، همه چیزها (زنده و غیرزنده) دارای ساختار اطلاعاتی‎اند و این ساختار، مجموعه‎ای است از ویژگی‎ها و روابط بین آنها، و بر اساس چنین ساختاری صرفا می‎شود چیزها را شناخت و ذات آنها را نمی‎توان کشف کرد. هر سطحی از انتزاع، واجد مجموعه‎ای از ویژگی‎ها و روابط برای هر شیء است. فلوریدی از ایده متافیزیکی «تفاوت» بهره می‎گیرد و اظهار می‎کند که «تفاوت» از نوع رابطه است و نبود این رابطه، چیز را برای ما ناشناختنی می‎کند زیرا برای شناخت یک چیز، باید نخست تفاوت آن با چیز دیگر فهم شود. پس «تفاوت» بر «وجود» تقدم دارد و لذا رابطه بر وجود تقدم دارد. با این استدلال، وی بسط می‎دهد که در شناخت، روابط بین ویژگی‎های یک چیز (ابژه) با یکدیگر و روابط آن چیز با دیگر چیزهاست که شناخت ما را می‎سازد و این ویژگی‎ها و روابط بین آنها، در واقع ساختار اطلاعاتی چیزها هستند. وی می‎گوید که حداقلی‎ترین واحد تفاوت قابل بیان به‎صورت ریاضی برای یک موجود، تفاوت باینری میان صفر و یک به عنوان یک «داده» پایه است که کوچک‎ترین واحد ساختاری-ریاضی-اطلاعاتی یک موجود را تشکیل می‎دهد.
نتیجه گیری
اهمیت این مقاله در تشریح نگاه فلوریدی درباره اشیاء و شناخت اشیاء است و اینکه او چگونه با استدلالات متافیزیکی خود، اشیاء را اطلاعات تلقی می‎کند و آسیب‎زدن به اشیاء را معادل آسیب‎زدن به سپهر اطلاعات می‎داند و بدین دلیل آن را غیراخلاقی می‎داند که باعث می‎شود بخشی از اطلاعات نابود گردد. در این مقاله نگاه ایده‎گرای فلوریدی از نظر بی‎تفاوتی نظریه اخلاقی او به بدن‎ها، تقلیل‎گرایی معرفت‎شناختی، نادیده‎گرفتن انعطاف‎پذیری تکنولوژیک، و ادعای جهانشمولی نقد شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
30 تا 43
لینک کوتاه:
magiran.com/p1911695 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!