برآورد میزان مواجهه شغلی با هگزان نرمال در پاسخ معیار بر اساس اسیب به دید رنگ

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

تماس با نرمال هگزان سبب تخریب سیستم عصبی و آسیب به دید رنگ می شود. ارزیابی ریسک شغلی، بر اساس سطح بدون اثرات مضر قابل مشاهده (NOAEL) اعلام می گردد. اخیرا بعلت محدودیت های NOAEL برای ارزیابی ریسک از پاسخ معیار استفاده می شود. هدف از این مطالعه تحلیل پاسخ معیار در مواجهه شغلی با نرمال هگزان بر اساس آسیب بر دید رنگ می باشد.

روش بررسی

در این مطالعه مواجهه تنفسی با نرمال هگزان در تعدادی کفاش توسط روش OSHA ID-07 تعیین و برای هر فرد نمونه برداری در دو نوبت انجام و میزان مواجهه تجمعی محاسبه شد. اختلال دید رنگ اکتسابی در دو گروه مواجهه یافته و کنترل بر اساس روش D-15 تعیین گردید. با کمک میزان مواجهه تجمعی با نرمال هگزان و آسیب در دید رنگ منحنی دز-پاسخ، با کمک نرم افزار BMDS سازمان سازمان حفاظت از محیط زیست رسم شد.

یافته ها

مواجهه با نرمال هگزان در تمام کارگران مورد مطالعه کمتر از حدود مجاز شغلی مشخص گردید. 33% از افراد تماس یافته اختلال در دید رنگ اکتسابی داشتند. منحنی دز-پاسخ با کمک پنج گروه مواجهه در غلظت های صفر، 82/10، 97/11، 11/15 و 55/18 mg/m3 تعیین و مدل Log Logistic به عنوان بهترین مدل برای تخمین پاسخ معیار انتخاب گردید. میزان مواجهه شغلی در10% پاسخ (پاسخ معیار) mg/m3 54/19 و با کمترین حد مقدار mg/m3 15/12 تخمین زده شد.

نتیجه گیری

سمیت عصبی ناشی از مواجهه تنفسی با نرمال هگزان، در غلظت های پایین تر از حد مجاز دیده شد. لذا می توان نتیجه گیری کرد با انجام مطالعات بیشتر و دقیق تر سمیت عصبی ناشی از مواجهه تنفسی با نرمال هگزان بررسی گردد تا جهت بازبینی مقادیر حدود مواجهه شغلی تصمیم گیری شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
62 تا 72
لینک کوتاه:
magiran.com/p1912392 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!