آزمایش سازگاری گونه های مختلف اکالیپتوس با هدف افزایش بهره وری و ایجاد در آمد ثانویه برای کشاورزان

پیام:
چکیده:
هدف از پژوهش حاضر ارزیابی سازگاری و عملکرد گونه های اکالیپتوس تحت شرایط آب و هوایی خشک شهر سمنان همراه با آبیاری می باشد. به همین منظور آزمایشی از سال 1387 در حومه شهر سمنان در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی در سه تکرار و نوزده تیمار و با فاصله کاشت چهار در چهار متر انجام شد، در هر تکرار24 اصله نهال کشت گردید و تا سال 1392 ادامه یافت. تیمار ها شامل گونه ها و پروونانس های اکالیپتوس: E. camaldulensis ، E. campaspe ، E. largiflorens، E microtheca Fars، E. rubida sh-166 ،-168- E. Saligna sh و E. viminalis 168-sh و غیره بود. آماربرداری شامل سه صفت درصد زنده مانی، ارتفاع کل و قطر یقه بود. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS به روش آماری تجزیه واریانس و آزمون دانکن تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که مقاومت گونه ها در این منطقه متفاوت می باشد، به طوریکه گونه viminalis 168-shE. کاملا از بین رفت و گونه E. campaspe نیز از سازگاری بسیار کمی برخوردار بود. گونه های -E. rubida sh-166 وE. saligna 168-sh سازگاری پایین خود را نشان دادند. موفقترین گونه های اکالیپتوس E. camaldulensis Zh-41، E. camaldulensis 9616 ، E. camaldulensis Ch- 41 و E. camaldulensis pro. Sh- 41 بودند. در این تحقیق بهترین پروونانس ها از بین تیمارهای مورد آزمایش که توانسته اند در طی 5 سال، بامیانگین ارتفاع بین 10 الی 11 متر را کسب نمایند معرفی می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
40 تا 47
لینک کوتاه:
magiran.com/p1912397 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!