تعیین عوامل مرتبط با عملکرد جنسی در زنان؛ یک مطالعه موردی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
شناخت و مطالعه تمایلات و رفتارهای جنسی یکی از مهمترین مسائل بهداشت عمومی و به ویژه بهداشت روان است. عملکرد جنسی، بخشی از زندگی و رفتار انسان است و چنان با شخصیت فرد در هم آمیخته که صحبت از آن به عنوان پدیده ای مستقل، غیر ممکن به نظر میرسد. بنابراین مطالعه حاضر با هدف تعیین برخی از عوامل مرتبط با عملکرد جنسی در زنان انجام شد.
مواد و روش ها
مطالعه حاضر مطالعه ای توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی بود. روش نمونه گیری به شکل تصادفی در دسترس بود که بر روی 685 زن مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر اهواز که دارای شرایط ورود به مطالعه بودند انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه عملکرد جنسی (Female Sexual Function Index) بود. در نهایت داده های به دست آمده با استفاده از روش های آمار توصیفی و مربع کای دو در نرم افزار آماری SPSS (نسخه 22) تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
از افراد مورد بررسی 56/8 درصد از افراد مرد بررسی دارای اختلال عملکرد و 43/2 درصد از افراد بدون اختلال عملکرد جنسی بودند. نتایج تحلیل نشان دادند که عملکرد جنسی با تمام ویژگی های دموگرافیک و روش های پیشگیری از بارداری ارتباط کاملا معنی داری داشت.
نتیجه گیری
با توجه به یافته های مطالعه مبنی بر وجود ارتباط بین ویژگی های دموگرافیک و وسایل پیشگیری از بارداری با عملکرد جنسی، کشف و رفع اختلالات جنسی در بهبود بخشیدن به کیفیت روابط زناشویی تاثیر بسزایی داشته که این خود، اقدام مهمی در جهت پیشگیری از اختلافات خانوادگی و پیامدهای ناشی از آن در جامعه می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
197 تا 203
لینک کوتاه:
magiran.com/p1912992 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!