آنالیز ایزوتوپ های پایدار استرانسیوم و تعیین افراد بومی یا غیربومی در گورستان های باستانی، مطالعه موردی: گورستان عصر آهن محوطه باستانی گوهر تپه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
امروزه آنالیز های ایزوتوپی، راه گشای بسیاری از مسائل مهم مطرح در باستان شناسی و انسان شناسی است ازجمله، بازسازی رژیم های غذایی گذشته، ترسیم رد پای مهاجرت های باستانی، بررسی و شناسایی تغییرات آب و هوایی مناطق باستانی و… گوهر تپه جزو مناطق مستعد پاسخگو به سوالات متعدد در مورد تحولات فرهنگی و اجتماعی عصر آهن شمال ایران است. این برهه زمانی در مناطق شمالی فلات ایران، با ظهور جوامع متعددی بدون هیچ گونه پیشینه فرهنگی، در قالب قبرستان های بدون ارتباط با محل سکونت، روبرو است؛ که هم زمان با تحولات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ناشی از جابجایی اقوام مختلف است. به طور خاص، شناسایی خاستگاه جغرافیایی افراد مدفون در این قبرستان ها می تواند کمک شایانی در شناسایی جنبه های گوناگون این تحولات باشد. پژوهش در این موضوع خاص، در گذشته تنها با روش سنتی بررسی مدارک معماری و مصنوعات، به عنوان نمایندگانی از حرکت و مهاجرت جوامع، صورت می گرفت ولی موفق به تهیه همه اطلاعات لازم برای فهم کامل مهاجرت های باستانی و تاریخی فردی یا گروهی انسانی نمی شد. پژوهش حاضر، با روش آنالیز ایزوتوپ های پایدار استرانسیوم 87Sr/86Sr بر روی نمونه های دندان یازده اسکلت از اسکلت های قبرستان عصر آهن محوطه باستانی گوهر تپه، سعی در تعیین بومی و یا غیربومی بودن این اسکلت ها دارد. نتایج آنالیز ایزوتوپ های پایدار نشان می دهد که از کل نمونه ها، پنج نمونه غیربومی و شش نموند دیگر بومی هستند.
زبان:
فارسی
صفحات:
159 تا 170
لینک کوتاه:
magiran.com/p1913402 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!