ارتباط امنیت غذایی با نوع کربوهیدرات مصرفی در بیماران عروق کرونر قلب: یک مطالعه مورد- شاهدی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
بیماری های قلبی - عروقی اصلی‫ترین علت مرگ و میر در بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران می‫باشند. این مطالعه با هدف تعیین ارتباط امنیت غذایی با نوع کربوهیدرات مصرفی در بیماران عروق کرونر قلب در شهرستان آمل، طراحی و اجرا شد.
روش کار
در این مطالعه مورد- شاهدی، 180 بیمار مبتلا به عروق کرونر و 370 نفر به عنوان گروه شاهد از بین مراجعه‫کنندگان به بیمارستان مورد مطالعه قرار گرفتند. شاخص‫های تن سنجی وBMI، اندازه گیری و محاسبه گردید. داده های الگوی مصرف کربوهیدرات ها با استفاده از پرسشنامه FFQ جمع آوری و شاخص امنیت غذایی از طریق تکمیل پرسشنامه استاندارد تعیین گردید. داده ها با استفاده از آزمون‫های آماری تی مستقل، آزمون مجذور کای و رگرسیون لجستیک با استفاده از نرم افزار SPSS-20 تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
نتایج نشان داد که بیش از 80 درصد از افراد در گروه مورد و شاهد دارای امنیت غذایی بودند. بیش از 17درصد موردها و 15درصد از اعضای گروه شاهد دارای ناامنی غذایی بودند. در کل شرکت کنندگان، گروه های غذایی امن و ناامن غذایی، افراد در چارک‫های دوم و سوم مقادیر کربوهیدرات‫های پیچیده در مقایسه با چارک اول شانس ابتلای کمتری به بیماری عروق کرونر داشتند، هر چند این اختلاف معنادار نبود. مقادیر بالاتر کربوهیدرات‫های ساده در هر سه گروه کل شرکت کنندگان، گروه امن و گروه ناامن غذایی شانس ابتلا به بیماری عروق کرونر را افزایش می‫هد و این اختلاف در بین چارک‫ها معنادار بود. نتایج نشان داد که شانس ابتلا به بیماری عروق کرونر در گروه ناامن غذایی بالاتر از گروه امن غذایی بود، بطوری‫که نسبت شانس در چارک چهارم برای کربوهیدرات‫های ساده در میان کل شرکت کنندگان (36/8OR= و 001/0< p) ، گروه غذایی امن (33/8OR= و 001/0< p) و گروه غذایی ناامن (79/11= OR و 008/0= p) بدست آمد.
نتیجه گیری
مطالعه حاضر نشان داد مقادیر بالاتر کربوهیدرات‫های پیچیده با شانس ابتلا به بیماری عروق کرونر ارتباط معکوس و مصرف مقادیر بالاتر کربوهیدرات‫های ساده شانس ابتلا به آن را افزایش می‫دهد که این شانس در گروه ناامن غذایی بالاتر می‫باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
510 تا 520
لینک کوتاه:
magiran.com/p1913472 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!