بررسی تاثیر اشتغال رسمی و غیررسمی زنان بر کیفیت زندگی آنان در شهر تهران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
زنان یکی از ارکان اصلی در تامین سلامت نسل های آینده هستند و اشتغال، بخشی مهم از زندگی فرد شاغل را تشکیل می دهد. تغییر نقش های سنتی زنان و تقاضای روزافزون آنان برای مشارکت در عرصه های مختلف، به واقعیت انکار ناپذیر جامعه ایران تبدیل شده است. هدف از انجام این مطالعه، بررسی تاثیر اشتغال رسمی و غیررسمی بر کیفیت زندگی زنان بود.
روش بررسی
پژوهش حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی بود که به صورت مقطعی در بازه زمانی دی ماه سال 1395 تا مرداد 1396 بر روی 112 زن شاغل رسمی و به همین تعداد زن شاغل غیررسمی که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند، انجام شد. برای بررسی کیفیت زندگی زنان، از پرسشنامه استاندارد SF-36 به عنوان یک ابزار معتبر برای اندازه گیری کیفیت زندگی افراد استفاده شد. همچنین از آزمون های آماری من- ویتنی و تی مستقل استفاده گردید. داده ها در نرم افزار آماری SPSS نسخه 21 وارد شدند.
یافته ها
تحصیلات 49/1 درصد از زنان شاغل در بخش غیررسمی، زیردیپلم بود و 40/01 درصد از زنان شاغل در گروه سنی کمتر از 24 سال قرار داشتند. میانگین امتیاز کیفیت زندگی در زنان شاغل در بخش رسمی 13/6 ± 78/95 نسبت به زنان شاغل در بخش غیر رسمی 10/21± 84/77 در سطح بالاتری قرار داشت (0/05>P). بحث و نتیجه گیری: با توجه به رشد روزافزون بخش غیررسمی به علت مسائل اجتماعی و اقتصادی، زنان شاغل در بخش غیررسمی نیز افزایش پیدا کردند. از جمله مشکلات بخش غیررسمی؛ نبود حقوق مکفی، نداشتن بیمه و غیره می باشد. نظارت و دخالت دولت در بخش غیر رسمی به وسیله وضع قوانین یکی از راه های اجرایی برای رفع مشکلات زنان شاغل در بخش غیر رسمی کشور می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
379 تا 388
لینک کوتاه:
magiran.com/p1913722 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!