ارزیابی سلامت جامعه شهر باسمنج شهرستان تبریز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
تدوین برنامه مناسب برای پیشرفت، ارتقاء و حل مشکلات یک جامعه با شناخت واقعی از مشکلات آن جامعه میسر است. ارزیابی سلامت جامعه فرآیندی است که در طی آن پژوهشگران و اعضای جامعه با جمع آوری و تحلیل داده ها و تعیین نقاط قوت و ضعف، منابع و نیازهای جامعه، درکی درست از وضعیت نظام مراقبت سلامت، دلواپسی های جامعه به دست می آورند. شهر باسمنج در 10 کیلومتری شهر تبریز و در آستانه الحاق به این کلان شهر قرار دارد. این مقاله نتیجه ارزیابی جامعه این شهر است.
روش کار
این مطالعه بر اساس مدل 8 مرحله ای کارولینای شمالی در پاییز 1396 انجام شد. در این مدل فرآیند ارزیابی سلامت جامعه در 8 مرحله انجام یافت. هفت مرحله اول شامل شناسایی و اولویت بندی مشکلات شهر باسمنج و مرحله ی هشتم شامل تدوین برنامه های عملیاتی برای حل مشکل دارای اولویت منطقه می شد.
نتایج
در پایان مرحله اول این مطالعه نزدیک به 100 مشکل مختلف شناسایی شد و در مرحله بعد بر اساس اصول طبقه بندی Hanlon به ترتیب اعتیاد جوانان، مشکلات زباله شهری، سگ های ولگرد، آلودگی زیست محیطی کارخانه کلر پارس، کم عرض بودن خیابان اصلی، دامداری های داخل شهر، ازدواج سن پایین دختران، مشکل فاضلاب شهر، بیکاری جوانان و خود درمانی و مصرف بالای آنتی بیوتیک در مردم در لیست مشکلات اولویت دار منطقه قرار گرفت و از بین آن ها مشکل زباله های شهری بررسی اجمالی شد. عواملی چون عدم وجود برنامه های مدون کاهش و تفکیک زباله، آگاهی کم مردم در خصوص جمع آوری زباله، نبود سیستم مناسب فاضلاب شهری، عدم مشارکت مردم و بخش خصوصی در برنامه های جمع آوری و دفع زباله های شهری در ایجاد آن موثر شناسایی شدند.
نتیجه گیری
در این مطالعه طیف وسیعی از مشکلات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی شناسایی شد. هرچند اولویت انتخابی برای بررسی بیشتر به مشکل زباله های شهری اختصاص یافت اما رفع تک تک این مشکلات نیازمند همفکری و مساعدت کلیه ارگان ها و سازمان های دولتی و مردمی می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
295 تا 306
لینک کوتاه:
magiran.com/p1915990 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!