ارتباط بین کیست های تخمدانی فولیکولار و لوتئال با هورمون های استروئیدی، قند خون، انسولین و فاکتور شبه انسولین-1 در گاوهای چندشکم زایش

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف از این تحقیق بررسی ارتباط بین کیست های تخمدانی فولیکولی و لوتئال با قند خون، انسولین و فاکتور شبه انسولین-1 در گاوهای چندشکم زایش می باشد. 40 راس گاو شیری هلشتاین چند شکم زایش (زایش دوم به بعد) دارای کیست بر اساس مشاهدات سونوگرافی به دو گروه 20 راسی کیست فولیکولی و لوتئال به طور کاملا تصادفی تقسیم بندی شدند و از مایع فولیکولی و خون نمونه گیری شد. در آزمایشگاه میزان هورمون استروژن، پروژسترون، گلوکز، انسولین و فاکتور رشد شبه انسولین-1 در مایع فولیکولی و سرم خون مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که در مایع فولیکولی میزان هورمون استرادیول در کیست فولیکولی نسبت به لوتئال افزایش معنی داری (05/0 > p) و میزان هورمون پروژسترون در کیست لوتئال نسبت به فولیکولی نیز افزایش معنی داری (05/0 > p) داشتند. میزان انسولین و فاکتور رشد شبه انسولین-1 در مایع فولیکولی کیست لوتئال دارای افزایش معنی داری (05/0 > p) نسبت به فولیکولی می باشد. همچنین نتایج تحقیق حاضر نشان داد که ضرایب همبستگی فاکتورهای اندازه گیری شده در مایع فولیکولی کیست فولیکولی و لوتئال با سرم خون به ترتیب دارای عدم ارتباط و ارتباط (فقط در فاکتور رشد شبه انسولین–1) می باشد. همچنین بر اساس اندازه گیری فاکتورها در مایع فولیکولی کیست لوتئال و فولیکولی میزان هورمون استرادیول، انسولین و فاکتور رشد شبه انسولین-1 دارای تفاوت معنی داری (05/0 > p) می باشند و در سرم خون میزان هورمون استرادیول دارای تفاوت معنی داری (05/0 > p) می باشد. در کل نتیجه گیری می شود که تشکیل کیست تخمدانی بیشتر تحت تاثیر ترکیبات مایع فولیکولی بخصوص هورمون استرادیول، انسولین و فاکتور رشد شبه انسولین-1 و در سرم خون تحت تاثیر هورمون استرادیول می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 17
لینک کوتاه:
magiran.com/p1916348 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!