بررسی نقش مزاج بر سطوح شاخص های آسیب عضلانی پس از فعالیت حاد مقاومتی در مردان غیرورزشکار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
در طب سنتی ایران، ورزش عامل مهمی در حفظ سلامتی به شمار می رود. دانشمندان معتقدند هر ورزش آثار ویژه ای بر افراد می گذارد. مزاج در طب سنتی عاملی اساسی در ایجاد تفاوت های فردی محسوب می شود. هدف این تحقیق، بررسی نقش مزاجبر میزان آسیب های عضلانی بعد از تمرین مقاومتی است.
مواد و روش ها
تحقیق کاربردی به روش نیمه تجربی انجام شد. آزمودنی ها شامل مردان مجرد با سن18 تا 26 سال بودند. تعداد افراد 38 نفر بود که بعد از تکمیل رضایت نامه به یک گروه 18 نفری سردمزاج و یک گروه 20 نفری گرم مزاج تقسیم شدند. سپس تست قدرت عضلانی پشت ران از دو گروه انجام گرفت. قبل و بلافاصله بعد از تمرین از دو گروه خون گیری بعمل آمد و آنزیم ها در آزمایشگاه بررسی شدند. داده ها از طریق آزمون تی مستقل و یوی من ویتنی با نرم افزار spssنسخه 21 تجزیه وتحلیل شدند.
یافته ها
قدرت عضلانی نسبی در افراد گرم مزاج با میانگین (7/. ± 61/.) به طور معناداری بیشتر از افراد سردمزاج با میانگین (6/. ± 54/.) بود(16%=p (. آنزیم کراتین فسفوکیناز در افراد گرم مزاج با میانگین 102 ± 195/6 به طور معناداری بیشتر از افراد سردمزاج با میانگین 73/9 ± 145/1 بود (12%=p (. لاکتات دهیدروژناز در گروه گرم مزاج با میانگین 52/85 ± 274/18 و گروه سرد مزاج با میانگین 46/6 ± 274/3 هیچ تفاوتی نداشت.
نتیجه گیری
گرم مزاج ها توان قدرتی بالاتری داشتند اما اگر برای سلامتی ورزش می کنند باید ابتدا تمرین خود را با یک برنامه تمرین مقاومتی با درصد کمتری از یک تکرار بیشینه شروع کنند تا از آسیب های وارده بر عضلات کاسته شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
2364 تا 2373
لینک کوتاه:
magiran.com/p1917183 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!