دریافت اسید فولیک و خطر سرطان پستان: مقاله ی مروری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
سرطان پستان، شایع ترین سرطان تهاجمی در زنان و نیز شایع ترین دلیل مرگ ناشی از سرطان است و 2/25 درصد از تمام سرطان های تازه تشخیص داده شده در سراسر جهان را شامل می شود. این بیماری، چند عاملی است و علاوه بر وضعیت محیطی و ارثی، وضعیت تغذیه و عوامل غذایی از جمله فولات، ویتامین های B6 و B12 و الکل نیز ممکن است با آن مرتبط باشند.
روش ها
در این مطالعه، با استفاده از موتورهای جستجو شامل PubMed، Proquest، Scopus، Science direct و Web of Science، بر اساس کلید واژه های Breast cancer، Breast Neoplasms، Folic acid و Vitamin B9، مطالعات مورد- شاهدی (13 مطالعه) ، هم گروهی (10 مطالعه) و 1 مطالعه ی Case series طی سال های 2018-2007 مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
با بررسی مطالعات انجام شده، به نظر می رسد که رژیم غذایی غنی از فولات، با کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان همراه نیست. اثر حفاظتی فولات بر سرطان پستان متناقض است و احتمال می رود مصرف فولات منجر به پیش گیری از سرطان پستان در سنین قبل از یائسگی شود و به طور عمده بر روی نوع گیرنده ی منفی این تاثیر را اعمال خواهد کرد. با این وجود، تفاوت در حجم نمونه، منطقه ی انجام مطالعه، طراحی مطالعه و روش های ارزیابی، ممکن است باعث ناهم گونی در نتایج مطالعات شده باشد.
نتیجه گیری
ارتباط بین فولات و سرطان پستان همواره مبهم بوده است و نیازمند مطالعات بیشتر و در نظر گرفتن وضعیت یائسگی و گیرنده ی هورمونی است تا به نتایج شفاف تری در این زمینه دست یابیم.
زبان:
فارسی
صفحات:
1248 تا 1260
لینک کوتاه:
magiran.com/p1917312 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!