ارزیابی اثرات ضد باکتریایی عصاره گیاه پنیرک بر استرپتوکوکوس موتانس و مقایسه آن با اثر کلروهگزیدین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
شناخت بهترین گونه از گیاهان دارویی و استخراج ماده موثر، می تواند در پیشگیری از بیمارهای دهان و دندان موثر واقع شود. پنیرک Malva sylvestris L. از جمله این گیاهان می باشد. آنتوسیانین و دیگر ترکیبات گیاه پنیرک دارای خواص ضدباکتریایی هستند. هدف این مطالعه بررسی آزمایشگاهی اثر آنتی باکتریال عصاره گیاه پنیرک بر استرپتوکوکوس موتانس و مقایسه آن با اثر کلروهگزیدین 0/12% بود.
روش بررسی
این مطالعه تجربی از بهمن 1394 تا مهر 1395 در بخش میکروبیولوژی دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام پذیرفت. عصاره متانولی- آبی از گیاه پنیرک به روش عصاره گیری گرم به دست آمد. پلی فنول ترپنویید، ساپونین، انتوسیانین ها و ترکیبات مهم دیگر با روش کروماتوگرافی لایه نازک استخراج گردید. اثر حساسیت ضد میکروبی گیاه پنیرک در رشد استرپتوکوکس موتانس، مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافته ها
عصاره در غلظت های مختلف (mg/ml 16-8-4-2) اثرات پیشگیری کننده ای بر باکتری ها داشتند و با کلروهگزیدین تجویز شده رایج در دندانپزشکی مقایسه شدند. هاله عدم رشد در مقابل استرپتوکوکس موتانس با میانگین mm 1/66 نشان داد، حداقل غلظت جلوگیری کننده در مقابل استرپتوکوکس موتانس برابر با mg/ml 2 بود. وجود پلی فنل های تروپنوییدها ساپونین به وسیله کروماتوگرافی لایه نازک با عملکرد بالا (HPTLC) مشخص گردید. این خاصیت از وجود ترکیبات پلی فنلی گیاه که با آنالیز انگشت نگاری شناسایی گردید، در مقایسه با کلروهگزیدین به عنوان گلد استاندارد از حساسیت کمتری برخوردار بود.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه در شرایط آزمایشگاهی نشان داد، عصاره آبی- متانولی گیاه پنیرک فعالیت ضد میکروبی موثر بر روی باکتری استرپتوکوکوس موتانس دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
602 تا 607
لینک کوتاه:
magiran.com/p1917515 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!