اثربخشی مداخله مبتنی بر تغییر سبک زندگی با تاکید بر سبک زندگی تحصیلی بر خودپنداره تحصیلی دانش آموزان فرزند جانباز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
فرزندان جانبازان به علت مشکلات پدران خود می توانند در معرض آسیب هایی باشند که در عملکرد فردی، اجتماعی و تحصیلی ایشان پیامدهای منفی بر جای بگذارد. به همین دلیل انجام برنامه های مداخله ای مناسب برای بهبود وضعیت آن ها لازم است. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی مداخله مبتنی بر تغییر سبک زندگی بر اساس نظریه Alfred Adler با تاکید بر سبک زندگی تحصیلی بر خودپنداره تحصیلی دانش آموزان فرزند جانباز انجام شد.
روش ها
این پژوهش یک مطالعه نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه مداخله و کنترل است. جامعه پژوهش حاضر تمام دانش آموزان پسر فرزند جانباز دوره اول و دوم متوسطه شهرستان اردکان در سال تحصیلی 1395-1394 بودند که 30 نفر از این دانش آموزان با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس برای شرکت در پژوهش انتخاب و به صورت تصادفی در گروه های 15 نفره مداخله و کنترل جایگزین شدند. شرکت کنندگان هر دو گروه، یکبار قبل، یکبار بعد و یکبار دو ماه پس از پایان برنامه مداخله ای، به پرسشنامه خودپنداره تحصیلی پاسخ دادند. جلسات درمانی مبتنی بر تغییر سبک زندگی بر اساس نظریه Adler با تاکید بر سبک زندگی تحصیلی دانش آموزان برای گروه مداخله در 7 جلسه 90 دقیقه ای به صورت یک بار در هفته اجرا شد. گروه کنترل هیچ گونه مداخله ای دریافت نکرد. داده ها با استفاده از تحلیل واریانس همراه با اندازه گیری مکرر تحلیل شدند.
یافته ها
دانش آموزان دو گروه از لحاظ برخی از متغیرهای جمعیت شناختی مانند سن، درآمد ماهانه خانوادگی و سطح تحصیلات والدین همسان شدند. نمرات خودپنداره تحصیلی (177/25=F) و دو خرده مقیاس تلاش تحصیلی (493/15=F) و اعتماد به نفس تحصیلی (067/26= F) در مرحله پس آزمون در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل افزایش معنی داری داشته (001/0>p) و این افزایش در مرحله پیگیری نیز حفظ شده است.
نتیجه گیری
برای افزایش خودپنداره تحصیلی دانش آموزان فرزند جانباز می توان از آموزش های گروهی مبتنی بر سبک زندگی با استفاده از نظریه Adler و با تاکید بر سبک زندگی تحصیلی استفاده کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
546 تا 553
لینک کوتاه:
magiran.com/p1917751 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!