راهکارهایی برای انعطاف پذیری مسکن معاصر با توجه به تغییرات الگوی خانواده در طی زمان

پیام:
چکیده:
عموما در طول عمر خانواده هستهای تغییراتی به صورت انبساط و انقباض در بعد خانوار قابل طرح است. هدف از طرح این مقاله مطالعه رویکردهای انعطاف پذیری و بهرهگیری از آنها به منظور عرضه راهکارهایی متناسب با تغییرات الگوی خانواده در مسکن معاصر است. پرسش اصلی مقاله این است: آیا طرح مسکن واحد و در عین حال هماهنگ با انبساط و انقباض الگوی خانواده امکانپذیر است و احیانا، با توجه به چه ویژگی هایی میتوان انعطاف مسکن در این زمینه را افزایش داد؟ رویکرد تحقیق کیفی است و به دلیل کاربست مباحث نظری پایه در کنار تحلیل و مقایسه نمونه های مسکن انعطاف پذیر معاصر و سنتی، تلاش می شود که به نتایجی کاربردی منتهی گردد. بر اساس بررسی های صورتگرفته، مراحل تغییر در خانواده هستهای مطالعه و نیازهای فضایی برای هر مرحله پیشنهاد میشود. به منظور تحقق انبساط و انقباض واحد مسکونی در بازه فضاهای مورد نیاز، از راهکارهای قابلیت تفکیک و ادغام واحد مسکونی و قابلیت توسعه بهرهگیری میشود. بر اساس تحلیلها، لازمه قابلیت تفکیک و ادغام در واحد مسکونی استقلال حوزه ها در دسترسی به ورودی، آشپزخانه، و سرویسهای بهداشتی است. پلانهای با این ویژگی معمولا به شکل پلانهای متوازنی از نظر موقعیت سرویسدهنده ها (سرویسهای بهداشتی، آشپزخانه، و ورودی) درمیآیند. همچنین قابلیت تنظیم اتصالات مابین فضاهای چندعملکردی در طراحیداخلی واحدها میتواند پاسخگویی به تغییرات لازم را در این زمینه ممکن کند. بر اساس تحلیلها، لازمه تحقق قابلیت توسعه توجه به ویژگی های هویتی و مکانی طرح قبل و بعد از توسعه است. به این منظور حوزه پیشبینیشده برای توسعه مناسب است که حداکثر تا حدود یکسوم سطح اشغال بنا و با عمق مناسب باشد. همچنین مناسب است که این حوزه حداقل از دو جبهه با بنای موجود مجاور باشد و به ارتباط مفید و مستقیم با فضاهای داخل بنا توجه شود. در انتها، جمعبندی دستاوردهای تحقیق در قالب دیاگرام تصویری پیشنهاد میگردد.  
زبان:
فارسی
در صفحه:
27
لینک کوتاه:
magiran.com/p1919007 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!