شناسایی چشمه ها و ردیابی مسیرهای ورود توفان های گرد و غبار از منابع داخلی به کلان شهر اراک با استفاده از مدل HYSPLIT

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
کلان شهر اراک به دلیل قرار گرفتن در منطقه خشک و نیمه خشک و مجاورت با کانون های مهم فرسایش بادی به ویژه تالاب کویری میقان با مشکل آلودگی هوا مواجه است و هم اکنون جزء 8 شهر آلوده کشور است. هدف اصلی این پژوهش شناسایی چشمه ها و ردیابی مسیر ورود گرد و غبار از منابع داخلی به کلان شهر اراک با استفاده از مدل HYSPLIT و مقایسه نتایج با مدل NAAPS و تصاویر ماهواره ای MODIS است.
مواد و روش ها
این پژوهش با استفاده از مدل HYSPLIT، مدل NAAPS، تصاویر ماهواره ای MODIS و داده های هواشناسیGDAS مربوط به مرکز NCEP برای 22 ژوئن سال 2016 (2 تیر ماه 1395) انجام شد. مدل سازی از روش ردیابی پس گرد برای تعیین مسیر حرکت ذرات گرد و غبار در 3 ایستگاه با 3 ارتفاع 10، 200 و 500 متر اجرا شد. نتایج و بحث: نتایج نشان می دهد که اغلب مسیرهای به دست آمده نه تنها از کویر کاشان و اراضی بیابانی قم گذشته و منشاء توفان گرد و غبار ذکر شده، بلکه تالاب کویری میقان و اراضی بیابانی اطراف آن به عنوان چشمه و کانون گرد و غبار کلان شهر اراک هستند. مسیر رو به جلوی گرد و غبار از تالاب کویری میقان، کویر کاشان و اراضی بیابانی قم تا فاصله بیش از 400 کیلومتر به سمت شمال غرب کشور انتقال می یابد و کیفیت هوای شهرهای اراک، شازند، همدان و حتی سنندج را تحت تاثیر قرار می دهد.
نتیجه گیری
این نتایج مطابقت خوبی با عمق اپتیکی گرد و غبار و میزان گرد و غبار سطحی بر اساس مدل NAAPS و میزان غلظت ذرات معلق در شهرهای مسیر انتشار گرد و غبار و همچنین منطبق با بررسی های گذشته بر اساس سنجش از دور و فرسایش بادی داشته و بیانگر این است که مدل های عددی توانایی ردیابی مسیر و شناسایی چشمه توفان های گرد و غبار را دارند.
زبان:
فارسی
صفحات:
101 تا 110
لینک کوتاه:
magiran.com/p1919629 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!